Per Oscarsson i Hylands Hörna - 1966


Skådespelaren Per Oscarsson under en avklädningsscen i Hylands Hör-
na på annandagen.

OSCARSSON SJÄLV CHOCKAD EFTER STRIPTEASE I HÖRNAN

PER OSCARSSON blev själv chockad efter sitt framträdande som modern Don Quijote i Hylands TV-Hörna på annandagen. Han hade inte väntat sig så starka reaktioner från allmänheten efter sin avklädningsscen och småpratet om färgade, judar och hur små barn kommer till.
- Min avsikt var bara att hjälpa människor att vara naturliga, säger han när TT besöker honom i familjens stora hus längst ut på Tyresö.
- Telefonen hit ringde ända till 2 på natten och sedan från 6 på morgonen dagen efter Hörnan bekräftar hans hustru Bärbel.

- Många har varit oförskämda och kallat mig både snuskhummer och annat, fortsätter Per Oscarsson. Men andra har sagt tvärtom. En kvinna tyckte att det var det vackraste hon sett i TV. Flera mammor med barn i tonåldern har tackat mig för denna form av sexualupplysning.
- Jag visste inte vad min man skulle göra i programmet. Ett faktum är att jag först blev lite rädd, säger fru Bärbel. Men sedan förstod jag ju vad han ville uppnå. Ute på gården leker barnen, Maria 8 år, Boman 6 år och Lina 2 år.
- Boman sade till mig att han tyckte jag var lite löjlig som klädde av mig. Jag förklarade för honom att en naken människa inte är något märkvärdigt. När Maria frågade mig varför jag tog av mig svarade jag att det just var för att alla skulle se att det inte är farligt eller fult att visa sin kropp.

- Att framställa mänskliga konflikter är mitt yrke. Åren 1961-62 och 1963 höll jag ofta föredrag i skolor, sjukhus och föreningar om människors sätt att vara. Om ömhet, varsamhet, hänsynstagande och sådant.
Mitt framträdande i Hylands Hörna var inte en önskan att spekulera i sensation utan ett led just i den sortens verksamhet som intresserar mig mycket. Jag har ett behov att kämpa och göra något av detta liv, det enda vi känner till. De ämnen jag tog upp - människans tillblivelse och rasfrågor - är fundamentala för alla. Jag tror att man bör tala om dem. - Ämnet för Hörnan - där man bett mig vara en modern Don Quijote - var givet men utformningen föddes medan jag stod på scenen, berättar skådespelaren vidare. Det är möjligt att jag kunde gjort en mera nyanserad framställning i ett annat sammanhang. Men jag tror samtidigt att det var bra att det skedde just här, i en familjehörna med brett forum.

Nästa generation människor i vårt land kommer kanske att bli mycket förvånade över att sådana här naturliga saker kunde bli en sådan chock för många människor. Per Oscarsson tillägger att han gärna skulle vilja få tillfälle att diskutera de här frågorna i en TV-debatt med deltagande av föräldrar, skolfolk, psykologer, läkare och andra. En kvinna som ringde familjen Oscarsson ansåg att hans framträdande var mycket farligt genom att det kunde locka små barn till att vilja leka föräldrar.
- Jag tror inte att det kan bli skadeverkningar av mina avslöjanden, säger han. Riktigt små barn förstår inte vad det rör sig om. De andra har en naturlig nyfikenhet på dessa saker. Öppna förklaringar skadar säkert mindre än smussel.
----------------------------------------------------------------------
Piteå Tidningen den 28 december 1966.

PS. Själv minns jag detta program väldigt väl, som sändes annandagjul 1966.
När Oscarsson började klä av sig förstod man att det var utanför den roll
som han var utsedd att spela. Stora krigsrubriker i massmedia dagarna efteråt.
Klagomuren på TV blev nerringd av mest upprörda människor. Men hade detta
hänt idag så hade allt passerat utan några som helst klagomål. Oscarsson var
nog bara lite före sin tid.
/Roger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0