Tisdag den 16 november 2010


Alldeles vid infarten till Blåsmark finns denna snöklädda dalsänka.
Här brukar traktens hästar springa fritt i det gröna gräset på somrarna.
Därför har jag döpt platsen till "Hästarnas dal". Men som ni säkert kan
se, så finns här idag ingen tillstymmelse till häst överhuvudtaget. Och
bra är väl det.


Mormor och morfars väg. Ja, så kan man kanske kalla den eftersom
det var här som dom en gång bodde. Vägen leder ner till den röda
stugan som min morfar köpte 1924. Den står fortfarande kvar - men
är idag i väldigt dåligt skick.


En vinterdag på 50-talet köpte morfar en liten stuga/förråd som fick
sin plats på vänster sida av vägen. Stugan som stått på andra sidan,
flyttades med hästkraft endast några få meter tvärs över vägen till sitt
nya ställe.


Ett gulnat tidningsurklipp berättar om morfars lilla stuga som flyttades
200 meter från sitt gamla ställe, till det nya. Drygt 50-år därefter står
jag på samma plats.


Stenhällarna på gränsen mellan byarna Blåsmark och Svensbyn, har
klätt sig i vinterskrud.


Trots den bistra årstiden så dansar det porlande vattnet förbi mig där
jag står.


Vattnet "leker" på sin väg neråt.


I dessa trakter levde och verkade en gång mjölnaren Jonas Jonsson
(1865-1938). Jonas som hade tyskt blod i sina ådror, var gift med
Augusta f. Nordling (1864-1930). Tillsammans hade de barnen Lovisa
(1887-1963), Signe (1890-1960), Tycko (1893-1959), Beda (1895-1964),
Märta (1897-1968), Karl (1899-1978) och Gideon (1901-1957).


Min pappa tyckte mycket om att vistas ute i naturen. Han kunde se
"det där lilla extra". Kanhända en vacker skogsglänta med värmande
solstrålar en augustikväll, eller kanske en solig vinterdag i februari med
kaffetermosen i bagageluckan och mammas nybakade bondkakor i en
plastpåse - då gick farsan igång. Ja, han blev nästintill smått lyrisk.
Den där känslan har flyttat in i min kropp också. Det har den gjort i takt
med stigande ålder. Och jag tror att jag vet varifrån den kommer: FARSAN!


Nämen, se hoppsan! Kolla vem som tittar fram, är det inte linslusen
Lindqvist? Jomenvisst! Med sin nyinköpta mössa. Min hustru undrade
imorse varför jag tog på mig min gamla nötta använda mössa? Ska du
inte ta på dig den nya, frågade hon. Snabbt som ögat så gjorde jag henne
till viljes. Men när hon efter en stund sa att jag kunde kasta mina gamla....
då sa jag bestämt NEJ! Är man bohem, så är man......Den är ju "bara"
30-år gammal. Ingen ålder för en mössa! Den ska följa med den dag jag
åker in på hemmet. Då ska den användas som nattmössa hade jag tänkt.


Här satt vi i somras med medhavd matsäck. Naturen lyste grön. Idag
är det en annan färg som gäller.


Jag gjorde även ett besök på vackra "Swensbylijda" i Svensbyn vid
Pehrsgården.


Där hade man så smått börjat med julpyntet.
Här slutar min färd. Tack för att ni åkte med......
-----------------------------------------------------
Tisdagsfotograf: Roger Lindqvist.

Kommentarer
Postat av: uffe

Måste nog starta en blogg jag med

och lägga ut mina bilder som du gör.

Det är roligt att se på dina bilder,

vi gillar oxså att fota som du gör

med sol,vatten och ljuset, vinter som sommar.

Bilderna med det porlande vattnet,

är det från gammeltvätten på höger sida en bit

före Svensbyn?

Där är det vackert!

Bildbetyg 9 av 10 det får du

så att du har något att sträva mot för att få full pott.



Uffe o Vanja

2010-11-16 @ 19:18:44
Postat av: Roger

Hej Uffe! Jo, det stämmer bra. Det fanns en gång en liten tvättstuga som numera är borta. Jag brukade åka hit på somrarna med mina föräldrar och tjocka släkten, med morfar i spetsen. Jag tackar så mycket för det fina betyget jag fått. Men måste ta och skärpa mig litegrann så jag får den där tiopoängaren snart!

Roger.

2010-11-16 @ 19:35:34
Postat av: Lars

Vilka härliga bilder från min födelseplats på Vallen 2:1, där min farfar Jonas verkade som mjölnare i egen kvarn. Under en kortare tid var även min far och farbror verksamma som mjölnare. Jag är numera ägare till den gamla kvarntomten, sen ett tjugotal år tillbaka. Har i början på 90-talet förökt att få bygglov för ett fritidshus på tomten, men pga olika anledningar gick det inte. Tomten fungerar numera som upplagsplats för ved. Har för övrigt en del gamla handlingar från min farfars köp och avstyckning av tomten. Vill gärna se mer av så fina foton.

M.v.h

2010-11-17 @ 10:50:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0