Vippabacken - Överkalix

Varje sommar åkte vi till Gällivare hos mina kusiner Åsa och My. Och varje gång på vägen stannade vi upp vid Vippabacken i Överkalix. Som jag minns så stod en stor uppstoppad brunbjörn i entrén. Den blev noga undersökt av mina granskande blickar. I butiken såldes kaffe med fika. Där fanns också souvenirer ämnade åt de många turister som stannade upp. Midsommarhelgen 1975 spelade jag i Rolf Åhmans orkester, bandet hade ett antal spelningar i Överkalix på Brännaberget med omnejd. Vi hade visserligen sängar i orkesterbussen, men eftersom kollegernas sambos och fruar åkte med, så hyrde vi stugor på Vippabacken istället. Sedan dess har jag mig veterligen aldrig besökt butiken.

Semesterbyn Vippabacken hade sin premiär 1964. Tore Karlsson (Vippa-Tore) var mannen bakom anläggningen. Han föddes 1922 och gick ur tiden 2008, 86 år gammal. Det berättas att Tore var en mycket social person som tyckte om att sjunga, berätta historier och umgås. Idag är det sonen Stefan och hans döttrar Sarah, Lotta och Linnéa som har hand om driften. Vid tillfälle hade jag tänkt göra ett nytt besök på Vippabacken. Jag är så otroligt nyfiken på den där stora björnen. Jag undrar om den ännu står kvar för att med sina stora björnramar omfamna de gäster som anländer?


Vippabacken i Överkalix. I entrén syns björnen som jag brukade ut-
forska. Till höger står Vippabackens grundare, Tore Karlsson (1922-
2008).



Kommentarer
Postat av: Katarina

Hej,



kul att hitta Vippa i cyber space. Jajamensan, björnen står kvar, dock lite omplacerad!

/Hälsar Tores dotter.

2011-05-28 @ 13:20:39
URL: http://www.ordvinden08.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0