"Allra högst upp på godisträdet...."

Hemma hos Norahs farmor och farfar växer ett stort godisträd. Det har stått där sedan urminnes tider. Och varje fredag och lördag skjuter det ut nya små skott av chokladpraliner, sega gubbar, Ahlgrens bilar samt hela Marabous sortiment av de ljuvligaste sorter. I dag gjorde vi ett besök hos Norah och hennes mamma Jennie. Det syntes på två kilometers avstånd att Norah var rejält godissugen. När vi skulle gå hem så lovade vi henne att vi skulle skörda litegrann av de karameller som växt ut sedan igårkväll.
- Farfar och farmor ! Glöm nu inte att plocka det där "godaste" som sitter allra högst upp i godisträdet, sa Norah innan vi stängde dörren.
Sagt och gjort. När vi kom hem gick jag för att hämta min längsta stege. Och iklädd  Foppa-tofflor, vinterjacka och en varm toppluva, påbörjade jag klättringen mot toppen. Jo, jag glömde säga att jag hade en 10-liters hink dinglande på ena armen.

Nere på marken stod farmor Bettan och höll ett krampaktigt grepp om stegens fot. För tänk om jag skulle dratta på ändan med 10-kilos godis i min rostfria hink? Det skulle allt sett bra konstigt ut?
Nu förlöpte godis-äventyret till det allra bästa. Exakt en timme efter Norahs godisbeställning, så levererades ett stycken godishink på farstutrappan. Och kan ni giss vem som blev glad? Jo, naturligtvis Norah. Som ersättning för mysgodiset, fick jag en varm kram och en puss. Norahs pussar är värda mer än 334 kvilijoner dollar (och 75 öre)!
Så jag blev med andra ord rikligt belönad. Vad beträffar godisträdet, så har det skjutit ut ett par nya godisskott alldeles för en stund sedan. Så nu blir det en tur uppför stegen igen, jag och mina Foppa-tofflor. Ha det så gott!

/Godisträdsinnehavareavförstagradeninomhortlaxsockenochbyaföreninganno2010/
R. Lindqvist.

Farmor och farfars godisträd!

-------------------------------------------------------
Godisträdsbild: www.3.bp.blogspot.com



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0