Bröderna Djups tragedi



Gitarristen Ingemar Axelsson var systerson till bröderna Djup. Grup-
pen slog igenom med dunder och brak i TV-programmet "Nygammalt".

Folkkära artistgruppen Bröderna Djup har drabbats av en tragedi. Gitarristen Ingemar Axelsson, 35, hittades i helgen drunknad i Vänern.
- Ett mycket tragiskt bud, säger Bosse Larsson, som gjorde gruppen känd i sitt "Nygammalt" i TV.

Ingemar Axelsson gav sig i fredags kväll ut från Kinneviken i en plastad träsnipa, för att dra nät i Vänern. Han var ensam i båten. Han var van fiskare och väl förtrogen med sjön. Efter någon timme upptäckte Ingemar Axelssons pappa sonens båt, som drev omkring tom. Han larmade omedelbart sjöräddning, polis och brandförsvar. Sent på fredagskvällen fick man ge upp sökandet, som fortsatte under lördagen.

Systerson
Vid middagstid i går hittades Ingemar Axelssons kropp när man draggade i närheten av den plats där fiskebåten hittats. Ingemar Axelsson var systerson till bröderna Djup, som gjorde sig mycket populära i radio och TV med sin musik på bland annat lie och räfsa. TV:s Bosse Larsson upptäckte Bröderna Djup som debuterade i "Nygammalt" 1979. Då gjorde gruppen stor succé, och uppträdde senare i många TV-program, bland annat med Ingvar Oldsberg. Gruppen har också turnerat i folkparkerna och spelat in grammofonskivor. Nu är Bröderna Djups framtid i gungning.

Begåvning
- Utan att förringa någons insats vill jag nog påpeka att det var Ingemar Axelsson som var den musikaliska begåvningen i gruppen, säger Bosse Larsson i tidningen Arbetet i dag. Idag vet ingen hur dödolyckan exakt gått till. I det preliminära undersökningarna har det konstaterats att fiskenätet hade fastnat i propellern eller någon del av båten. En teori är därför att Ingemar Axelsson fallit överbord när han försökt ta loss nätet. I dag fortsätter undersökningarna kring dödsolyckan.
--------------------------------------------------------------
Expressen den 7 september 1987.

Kommentarer
Postat av: Kaj

Hej Roger!

Du har en sällsynt förmåga att pricka in alla mina gamla favoriter.

Bröderna Djup var mina första stora idoler. Jag uppträdde med deras låtar i skolan. Hade ett underbart program inspelat på video där "Djupingarna" spelade och sjöng i en lada, Ingvar Oldsberg var programledare.



Jag hade glädjen att se dem framträda live vid tre olika tillfällen. Dom hade mycket galna upptåg för sig på estraden.



Ingemar Axelssons bortgång minns jag mycket väl, jag har själv ett klipp sparat som handlar om det.

För några år sedan gick ju även Pelle Djup bort, han avled i cancer.

så vitt jag vet så lever Gunnar och Jonas fortfarande.

2010-10-05 @ 23:34:05
Postat av: Roger

Hej Kaj! Roligt att du kommenterar. Har nämligen tyckt att det varit ovanligt lugnt på kommenterar-fronten den sista tiden. Jo, jag minns det där Nygammalt-programmet. Och jag minns att jag tänkte - Oj, vad är nu detta! Men det svängde ganska bra om gubbarna. Så jag köpte mig t.o.m. en LP med dem. Ingemar Axelsson, tror jag hade ett förflutet som dansmusiker i ett band från Skara-trakten? Om jag minns rätt.

Mvh Roger.



Ps. Fortsätt att kommentera Kaj! Det är lika roligt varje gång.

Roger.

2010-10-05 @ 23:44:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0