Den rockande samen - Sven-Gösta Jonsson


Han har en bra röst, sa Alice Babs, som medverkade i samma radio-
program som Gösta Jonsson.


Trots detta tog Sven Gösta sin gitarr och reste till Stockholm. Rektor Wallmark kontaktade Sveriges Radio och begärde att skolans namn inte skulle nämnas i samband med uppträdandet, då skolan verkar på kristen grund och får bidrag från religiösa givare. En omröstning ordnades bland folkhögskolans elever om Sven Göstas radioframträdande. De flesta ansåg att han handlat oriktigt. På torsdagen diskuterade skolans styrelse fallet. En kommuniké utfärdades där det heter att Sven Gösta Jonsson utan tillstånd lämnat skolan i tre dagar för att uppträda i radio. Efter detta har han fått erbjudande om engagemang som sångare. Jonsson får själv bestämma om han vill fortsätta vid skolan eller anta erbjudandet. Styrelsen för samernas folkhögskola vill framhålla att det aldrig varit fråga om att skilja eleven från skolan.

Sven Gösta Jonsson säger sedan han fått del av kommunikén:
Sången är mitt liv. Den betyder allt för mig och jag har längtat
efter att få uppträda i radio. När jag fick en chans tog jag den.
Jag har ännu inte bestämt mig för hur jag skall göra. Det vore
bra om jag kunde fortsätta skolan och få betyg, men jag tror
inte resterande skoltid blir så trevlig. Jag har redan nu gått min
egen väg, och den kanske jag måste gå i fortsättningen.

Piteå Tidningen den 21 februari 1959.



VID FOTEN AV FJÄLLET hette i sitt original RED RIVER ROCK.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0