IDOLER

Alla har vi väl nån gång haft en eller kanske flera idoler. Åtminstone som barn hade jag flera stycken. Min allra första idol var faktiskt - Thore Skogman! Ni vet den alltid lika klämkäcke och sprudlande Thore som med sina sånger gick hem i våra rödmålade stugor landet runt. Idag, har jag ingen speciell typ av idol. Saker och ting förändras, och man hittar andra ting att fokusera på. Men visst kan jag än i denna dag fascineras och imponeras av människor som gör det där "lilla extra". Jag blir djupt berörd av personer som följer sitt hjärtas väg, fastän de motarbetas från alla håll och kanter. Men ändå till syvende och sist visar sina belackare att det man trodde på, faktiskt var värt att kämpa för. Skapande och kreativa människor är väl också på nåt sätt mina idoler.

Efter Astrid Lindgrens död, 2002, sändes en TV-dokumentär om hennes liv. Det var med stort intresse som jag tog del av denna fantastiska människas liv och leverne. Hon berörde mig, redan under sin långa livstid, med alla de otroligt fantasirika figurer som hon skapde åt en hel värld. Begynnelsen var ett litet frö (embryo) ur detta föddes det ena mer fantastiskare än det andra. Att som författare "hitta på" ur sin fantasi, en karaktär som till slut blir till många människors lycka och glädje - det kallar jag för imponerande! Allt detta gjorde Astrid. En person som lämnat sådana avtryck att det var en skam att hon aldrig blev uppmärksammad i Nobelsammanhang. Som ett tecken på sin storhet kan jag bara nämna några av hennes figurer: Pippi, Emil, Tjorven, Madicken, Bullerbybarnen, Karlsson på taket, Bröderna Lejonhjärta, Nils Karlsson Pyssling mm mm. Som barn upptäckte jag Saltkråkan, Pippi mfl Idag har Norah, vårt barnbarn gjort samma sak. Dessförinnan var det våra barn som aldrig missade dessa seriefigurer. Astrid har genom sitt skapande länkat generationerna samman. Allt detta vittnar om den storhet hon ägde som människa och författarinna.



ASTRID LINDGREN (1907-2002).
En fantastisk sagoberätterska.
Som tyvärr aldrig fick sitt fulla
erkännande i Nobelsammanhang.
------------------------------------
Bild: www.astridlindgrensallskapet.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0