Så minns jag året 1964......


Sommaren 1964..... Den sista sommaren i frihet. I augusti  börjar jag första klass i Sörbyskolan. Min snälla mormor avled plötsligt den 8 oktober på Piteå Lasarett efter en rutinoperation. Pappa jobbar på Wallboardfabriken i stan. Varje vardagsmorgon åker han i sin blå Volkswagen -58:a in till sitt jobb med medhavd matsäck. I september ska jag fylla sju...och livet leker. Bästa kompisen Per och jag går aldrig sysslolösa. Alltid finns det nåt som vi kan hitta på. Om vi inte snurrar omkring med våra cyklar i den närliggande skogen, så sitter vi inne och tutar och kör med våra leksaksbilar.


En beslutsam ung man vars liv just tagit sina första stapplande steg.
Allvaret låg därbakom knuten och väntade....Skolan hade ännu inte
börjat.


På besök hos farmor och farfar en skön och härlig sommardag 1964.
För farfar Amandus skulle detta bli hans livs sista sommar. Den 20
januari 1965, avlider han, 78 år gammal. Farfar ses sittande t.v. Vid
bordet sitter min mor med min kusin Åsa i sitt knä. Därefter syns jag
tillsammans med min pappa. Troligen så hade jag - som alltid på som-
rarna - min älskade röda badbyxor på mig. De röda badbyxorna åkte
på så fort de första tecknen på sommar visade sig. Badbyxorna var en
slags symbol för sommar, sol, bad och lediga dagar....
Invid vårt hus fanns Stenbergs speceriaffär. Där köpte vi våra isglassar
som fanns i apelsin- och hallonsmak för en krona styck. Var man törstig
köptes en flaska Merry. Sen så satt vi på affärens trappa och njöt i det
varma solgasset.


På EPA i Luleå 1964 klev jag för första gången in
i en fotoautomat. Resultatet ser ni på den här
bilden. Tycker att jag ser en aning förskräckt ut?


Min far. Klädd i sin varma vintermössa, 1963.


Jag lärde mig att tycka om musik väldigt tidigt. Kanske för att det stod
en radiogrammofon i vårt vardagsrum. I köket fanns en transistor som
alltid var på. Det lyssnades på Svensktoppen, Det ska vi fira, Skivor
till kaffet, Sveriges bilradio och mycket mycket mer. Min första LP-skiva
var med och av Povel Ramel. Genom detta grundlades en livslång kär-
lek till denne galna baron och hans musik.


Bland de många skivor som fanns att tillgå, fanns bl. a. den här: Thore
Skogmans "Tre Dar i Buren", som faktiskt låg på Svensktoppen 5 veckor
året 1964. Andra artister som jag också lyssnade på: Owe Thörnqvist,
Siw Malmkvist, Lasse Lönndahl, Gunnar Wiklund, Anna-Lena Löfgren,
Carl-Gustaf Lindstedt och Arne Källerud med flera....


På Svensktoppslistan 1964 fanns även dessa godbitar: Trettifyran med Per Myrberg, Jag Marscherar Vid Din Sida med Yvonne Norrman, Fröken Fräken med Sven-Ingvars, Gabrielle med Hootenanny Singers, Jag Måste Ge Mig Av med Towa Carson......

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0