Vikingarnas trummis, Anders Erixons död - 1997



Christer Sjögren är fortfarande chockad över dödbudet. Anders Erixon, trummis i Vikingarna, avled plötsligt i lördags eftermiddag.
- Anders var som en familjemedlem för mig. Det här är ofattbart. Jag känner mig helt förlamad av sorg, säger Christer Sjögren.

Det var tidigt i lördags morse som Anders Erixon blev akut sjuk och kördes av hustrun till akutmottagningen på Arvika sjukhus. Några timmar senare var han död. När Expressen i går talade med sångaren Christer Sjögren var han fortfarande chockad och hade svårt att beskriva den person som han varit nära vän med i 19 år.
- Jag blev informerad en halvtimme efter att Anders dog. Det var fruktansvärt. Man fattar ingenting.
- Jag har varit handlingsförlamad hela helgen, säger Sjögren.

"Det är overkligt"
Anders Erixon avled plötsligt klockan 12.30 i lördags.
- Jag talade med hans hustru och hon berättade att han varit helt frisk dagen innan, berättar Christer Sjögren.
När han i lördags eftermiddag fick dödsbudet satte han sig vid telefonen och ringde de andra bandmedlemmarna.
- När man tänker att man aldrig mer får träffa Anders så upplever man en sådan fruktansvärd sorg. Det är overkligt.
Christer Sjögren träffade Anders i Köpenhamn för en månad sedan.
- Då var han helt frisk. Jag talade dessutom med honom i telefon på hans födelsedag för två veckor sedan.
När Anders Erixon kom till Arvika sjukhus var det försent att rädda hans liv. Han dog av en inre blödning i halsen.

Började i Vikingarna 1965
Anders Erixon har tidigare beskrivits som stommen i orkestern - det var han som höll ihop bandet när de andra var trötta och ville ta en paus. Hans karriär i Vikingarna började redan 1965, då bandet kallade sig The Vikings. Men efter fem år valde han att hoppa av och i fem år turnerade han i stället med bland andra Svenne & Lotta och The Spotnicks. Han kom tillbaka till Vikingarna 1975 - samma år passerades miljon gränsen för sålda skivor - och han har sedan dess varit bandet troget.

Författaren Bo Thunberg, som skrev hyllningsbiografin "Hela folkets dansband", beskrev i boken Anders Erixon så här: "Han ger stadga åt musikarbetet och han är en viktig kugge i Vikingarnas speciella sound".
För Christer Sjögren var Anders Erixon som en familjemedlem.
- Vi har varit en verklig familj allihop. Därför känns det som om jag har förlorat en mycket nära familjemedlem. Jag kan inte förstå...



VIKINGARNA. Fr. v. Erik Lihm, Anders Erixon, Tony Eriksson, Kenth
Andersson, Christer Sjögren och Lasse Westman. Den sistnämnde -
Lasse Westman avled 2004 efter en tids sjukdom.


-------------------------------------------------------------------
Expressen den 5 augusti 1997.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0