Norrländers / Mats Tommys - Ö-vik

Det var i förra veckan vid ett besök i Älvsbyn som jag stannade till vid en second hand butik. Naturligtvis ville jag in för att lokalisera om det fanns nåt fynd som jag skulle kunna tänka mig köpa. Jag hamnade så småningom vid skivavdelningen som jag nästan alltid känner mig nyfiken på, när jag besöker sådana här affärer. Den här gången hittade jag två vinylplattor med dansbanden Norrländers och Mats Tommys, båda hemmahörande i staden Örnsköldsvik. De norrländska banden intresserar mig väldigt mycket. Jag drivs nämligen av en kolossal lust av att få veta närmare om olika saker och tings historia. Så även om de orkestrar som fanns/finns, troligtvis eftersom jag själv känner mig hemma i sådana här sammanhang. En dokumentation/inventering gjordes om de svenska dansbanden,  av författarna Thomas Engström och Christer Svensson 2003. "Den Stora Dansbands Boken" omfattade åren 1963-2003, och på de 450 sidorna som boken innehöll, presenterade herrarna svensk dansmusik och dess utövare. Jag samtalade personligen några gånger med Thomas Engström, under tiden som jag gjorde mitt researcharbete om några av de band som fanns häruppe i norr.




DOUGLAS SÖDERLIND - SÅNG, SAXOFONER.


LENNART HÖGLUND - GITARRER.


ROLAND NORDLUND - SÅNG, BAS.


STEFAN KRISTOFFERSSON - TRUMMOR.


BO AFVANDER - KLAVIATURER.


SVEN-OVE SÖDERLIND - SAXOFONER.


Plattan inspelad på skivetiketten; GMP - Great Music Production,
precis som deras föregående LP - "Saxgodingar 1".


MATS TOMMYS  LP "Guldstoff", utgiven året 1982 är inspelades i deras
egen studio. Skivans omslagsbild visar sex musikanter, men när man
vänder på konvolutet upptäcker man att orkestern under inspelningen
i själva verket bestod av hela nio peroner. Och de nio heter som följer:

SAM FORSLUND - BAS, SÅNG.

KENT OLSSON - KLAVIATUR, SÅNG.

ULF ÅSTRÖM - GITARR.

"BENKA" FORSBERG - TRUMMOR.

MATS OLSSON - GITARR.

ANDERS OLSSON - SÅNG.

GUNNAR SJÖKVIST - SAXOFON.

TOMMY KARLSSON - SÅNG.

MATS NORBERG - TRUMPET.


MATS TOMMYS
på egen skivetikett.


Kommentarer
Postat av: Douglas Söderlind

Ja, detta det var ett gäng unga fräscha ”hungriga” pojkar på 60 talet

Ps man är lika ”hungrig” i dag ska du veta Ds

2010-09-16 @ 10:33:34
Postat av: Roger

Ja, det är ju bra att takterna fortfarande sitter i, Douglas! De är så det ska vara....

2010-09-16 @ 11:49:11
Postat av: Stefan Marklund

Ja, tänka sig jag jobbar tillsammans med Ulf Åström fr Mats Tommys - vi har rummen bredvid varandra.



Stefan ( fd Ruter Fem)

2010-09-18 @ 20:32:44
Postat av: Roger

Hej Stefan! Länge sen....roligt att du hörde av dig!

Ha det så bra!

Mvh Roger.

2010-09-18 @ 22:35:40
Postat av: Stefan Marklund

Roger, Jo - det är ett tag sen, åren går ... Bor nu i sundsvall men jobbar i Övik sen 2006 ..

2010-09-19 @ 11:59:44
Postat av: Roger

Hej igen Stefan! Musicerar du fortfarande eller har du lagt basen på hyllan?

/Roger.

2010-09-19 @ 13:37:21
Postat av: Stefan Marklund

Hej, Nej, det går inte att lägga av .. :-) Har spelat i ett par 'på-jobbet-band', lekt i hemstudio, osv . Sista insatsen var på ett Bröllop i Piteå (Böle) i början av sommaren där jag fick äran att sjunga 2 låtar kompad av 2 Fd Focus Fem killar Thomas & han som spelade sax i bandet. Askul eftersom det var helt oförberett ...

2010-09-19 @ 21:39:43
Postat av: Roger

"En gång musiker alltid musiker". Samma för mig. Spelade med Kjell-Bertils i våras på en nostalgiafton på Folkan i Piteå. Vilket var jättetrevligt. Har även spelat litegrann med Rolf Åhmans, förra sommaren. Så som du ser så går nog ränderna aldrig ur, samma för dig förstår jag.

Mvh Roger.

2010-09-20 @ 10:34:49
Postat av: Stefan Marklund

yepp.. hittar inte din email på bloggen ? Jag kunde skicka över nåt gjort i studion för på-hörande ...

2010-09-20 @ 18:18:25
Postat av: Yan B. Strömberg

Hej!



Vi är några som undrar om Du inted kan lägga in några låtar av Mats Tommys och/eller Norrländers. Gärna även något el några av andra Ö-viksband om du har skivor.



med vänlig hälsning



Yanne och Kerstin

2011-03-28 @ 14:13:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0