Rolf Lennartz - Umeå


ROLF LENNARTZ var ett dansband från Umeå som bildades 1965.
1979 togs beslutet att lägga ner verksamheten efter fjorton år ute
på dansbanorna. 1977 kom LP:n: ROLF LENNARTZ - Dej vill jag
tillägna min sång.
Inspelad på skivmärket Tyfon, och med ABBA-
gitarristen Lasse Wallander som studiotekniker.

Orkesterns medlemmar:
Bengt Göransson - Orgel, piano, synth, string, sång.
Hans Öhlund - Trummor, sång
Christer Holmström - Gitarr, flöjt, sång.
Lars Sandgren - Bas, sång.
Leif Gustafsson - Sång, congas.

Ur "Södermalm" nr. 17 den 21 april 2001 har jag hämtat denna intervju
med den kände trumslagaren Morgan Ågren. Morgan som kommer från
Umeå berättar om sin start som musiker:

-Jag tror allt kom i en naturlig ordning: ROLF LENNARTZ (Dansbandet
som pappa hade), Kiss, Buddy Rich. Och så Wasa Express....

Morgan Ågrens far var alltså en av de musiker som spelade i Rolf Lennartz.
Han var dock inte med på den bild och den inspelning som här presenteras.
/Roger.


Morgan Ågren som bl. a. spelat med Frank Zappa, tillhör musiker-
eliten i det här landet. Morgans pappa var dansbandsmusiker i Rolf
Lennartz från Umeå.
-------------------------------------------------------------------------------
Bilden av Morgan är hämtad från: www.vicfirth.com

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0