Ur familjealbumet

Fortsätter min inventering av mitt familjealbum. Den här gången har jag hittat två bilder där min morfar Sanfrid spelar huvudrollen. Morfar som var född 1899, skrevs in i de militära rullorna den 3 mars 1919. I hans inskrivningsbok kan man läsa följande:
"Tilldelad: Fältartilleriet. Ing. trp. Utbildad till: Riktare användbar såsom menig. Tillhör årsklassen 1919".

Den unge Sanfrid Karl-Oskar Lundgren f. 21 juli 1899, påbörjade sin militärtjänstgöring den 1 november 1919. 237 dagar senare, den 3 augusti 1920 återvänder han hem till Blåsmark. Året därpå, den 1 september 1920 påbörjas den 42 dagar långa repetitionsövningen som avslutas den 12 oktober. Den 3 september 1921 rycker min morfar in på den andra repövningen, som pågår i 35 dagar t.o.m. 7 oktober.

Under andra världskriget hade Sanfrid anställning vid Fortifikationsförvaltningen i Boden. Där fick han bl. a. vara hästkörare m.m. I nio dagar, mellan den 3-11 september fanns han för första gången vid Fortifikationen. Den 12 samma månad hemförlovas han.

1940 råder allmän mobilisering. Den 18 maj fram till den 15 augusti tjänstgör Sanfrid i 88 dagar vid Ing. 3 vid Bodens regemente som anställd. Den 16 maj - 31 december finns morfar vid Ing. bataljonen. Tjänstgöringstid: 228 dagar. Hela året 1943 fr. o.m. 1 januari t.o.m. 31 december finns Sanfrid Karl-Oskar vid Staben. 1944 gör morfar 33 dagar, 1 januari - 17 mars denna gång vid Ing. 3. Nämnas kan också att det enda fortskaffningsmedel som min morfar använde för att åka till och från Blåsmark-Boden, var sin cykel. I ur och skur.


I mitten med svart keps syns min morfar, när han tjänstgjorde vid
Fortifikationsförvaltningen i Boden.


Utdrag ur Sanfrids inskrivningsbok.


Här firar mannarna jul. Morfar ses sittande på höger sida med sin hög-
ra arm på bordet. Foto från 1942/43.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0