Beatles yogilärare - 1967



Maharichi Mahesh vill lära människorna att "hinna fatt sig själva".
God reklam har han fått genom att Beatles anammat hans idéer.


   - Jag har kommit till Sverige för att försöka hjälpa svenskarna att bli ett lugnare och lyckligare folk. De rapporter jag fått om den svenska stressen har varit mycket nedslående. Nu tänker jag göra allt för att hjälpa er liksom jag har hjälpt tusentals andra människor världen över.

Så säger Maharichi Mahesh, den indiske yogi som kommit till Sverige för att diskutera öppnandet av meditationscentra i Skandinavien. Hans mest kända elever är The Beatles.

Maharichi Mahesh är en av ledarna för International Meditation Center som har 700 centra och tusentals medlemmar över hela världen. Med sig till Sverige har han sina tre "world governors" - rörelsens presidenter för olika världsdelar. Charles Luthe, presidenten för den amerikanska kontinenten, berättar:
   - Rörelsen har mycket stor spridning i USA. På de flesta universiteten finns ett meditations-centrum. Tusentals människor deltar i seanserna och över hundra är aktivt engagerade i undervisningen. Resultaten som vi uppnått på mötena har varit mycket goda och allt fler ansluter sig till oss.

¤ FRID
Vad gör man på dessa centra världen över?
   - Min och de övriga lärarnas uppgift är att förklara våra upplevelser under meditationen, berättar Maharichi Mahesh. Jag hjälper deltagarna på traven, hjälper dem att slappna av och försjunka i sig själva. Sedan märker de ganska snart hur lätt det är att genom meditationen gå på djupet i sin egen tankevärld. När de kommit så långt upplever de en undrbar avkoppling, lättnad och frid. Massor av människor - inte bara Beatles - har kommit underfund med att detta är den bästa vägen ut ut stress och nervositet. Vi har lärt dem att "hinna kapp sig själva".

¤ BEATLES BLIR LÄRARE
Hur fann Beatles och den lille indiske yogin varandra?
   - Jag stötte på de fyra för några veckor sedan på Hotel Hilton i London. Vi kom snabbt i kontakt med varandra och de blev mycket intresserade av min lära. Jag inbjöd dem till ett meditationscentrum i en liten stad i Wales dit de anlände några dagar senare med sina fruar. De stannade två dagar - dagar fyllda av undervisning och meditation.

Beatles var inte de enda närvarande. Över fyrahundra personer från hela världen var samlade nere i Wales. John, Paul, George och Ringo blev så intresserade av yogins lära att de genast beslöt sig för att själva utbilda sig till lärare.
   - Vi vill gå ut i hela världen och lära den unga generationen att finna sig själv, var det sista de sa  till Maharichi Mahesh innan de skildes från honom efter att ha fått budet om sin manager Brian Epsteins död.

¤ TILL INDIEN
I oktober reser de fyra Beatlarna ner till Indien, där Maharichi Marhesh tar emot dem i sin stora skola vid Himalayas fot. Där ska de sedan stanna i minst två månader för att under yogins ledning utbildas till lärare inom rörelsen. Kanske får vi sedan träffa dem här i något av de meditationscentra som man hoppas kommer att öppnas i hela Skandinavien.
-----------------------------------------------------
NORRA-VÄSTERBOTTEN ¤ Den 14 september 1967.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0