Bernhard Sundlöv

Bernhard Sundlöv var gift med min mormors syster Lovisa. Inför sin 60-årsdag gjorde NSD ett repotage om hans liv. Tyvärr så saknas en del ur artikeln. Bernhard var född den 19 april 1886 i Skälvsta i Sollefteå. Hans dödsdatum vet jag tyvärr inte. Hustrun, Maria Lovisa Henrietta (kallades allmänt för Lova) föddes den 22 mars 1887 och gick ur tiden den 12 april 1963. Makarna Sundlöv var bosatta i Luleå.



Bernhard Sundlöv.


Signalreparatören Bernhard Sundlöv i Luleå som långfredagen den 19 april fyller 60 år, kan blicka tillbaka på en skiftesrik verksamhet. Han har bl. a. varit sågverksarbetare, båtskeppare och hovslagare innan han hamnade i SJ:s tjänst och fick vara med om att bygga upp hela det elektriska signalsystemet och ställverket på Svartö bangård.

Sundlöv som är född i Sollefteå-Skälvsta, fick tidigt börja arbeta för sitt uppehälle. Redan som 8-åring följde han med sin fader, som om somrarna arbetade vid Svartö-sågen i Svartöstaden. Vid sågen fick unge Sundlöv hjälpa till med att dra timmer, och när familjen sedermera bosatte sig i Luleå, fortsatte han med sågverksarbetet. Vid 17-års ålder arbetade Sundlöv som hjälptummare vid Stenborgs såg utanför Luleå. Dagpenningen för det arbetet var inte dåligt enligt dåtida begrepp för en 17-åring - kr. 3:50 per dag under sommaren - men vintertid var det sämre, ty då betalades inte mer än 1:50 per dag.

När Sundlöv uppnått 18 års ålder lämnade han sågverksarbetet och gick två år i hovslagarlära hos dåvarande smeden Lilja i Luleå. Där fick han bl. a. sko de s.k. spårvagnshästarna, ett par storväxta hästar, som dragit spårvagnar i Stockholm och därefter hamnat i Luleå, där de drog kring med tunga lass av bryggeriets tillverkningar.

Sedan Sundlöv prövat på att var båtskeppare en tid - han förde ett par mindre bogserbåtar och var även en period eldare på hamnens båt Balder och stadens mudderverk - erhöll han år 1912 anställning vid Statens Järnvägar. Sundlöv var bl. a. med om att bygga den gamla kolkajen och viadukten på Svartön. Han blev extra ordinarie signalreparatör 1916 och erhöll året därpå ordinarie befattning.

Under tre år var Sundlöv med om att bygga det elektriska signalsystemet och ställverket för Svartö bangård, ett omfattande arbete, som blev ffärdigt hösten 1916. Det arbetet skedde för övrigt under medverkan av tyska montörer, som Sundlöv besktiver som envisa, men duktiga yrkesmän.

Signalreparatörsarbetet vid SJ har varit omväxlande och intressant, konstaterar herr Sundlöv vid samtal med NSD:s medarbetare. Men efter de många arbetsåren känns det dock skönt att kunna slå sig till ro.....

(Tyvärr är resten av artikeln borta. /Rogers anm).
-------------------------------------
NORRLÄNDSKA SOCIALDEMOKRATEN ¤ April 1946.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0