Dagen H - den 3 september 1967

Tidigt på söndagsmorgonen den 3 september 1967, åkte pappa, jag och min morfar in till Piteå. Det låg spänning i luften. Vi skulle för första gången åka på vägens högra sida. Vi satt i min fars gamla VW av årsmodell 1958, och färden in till stan gick bra. Eftersom pappas bil var lite till åldern kommen, så var körriktningsvisarna av antik modell. För varje gång min pappa skulle ge tecken, så åkte två stora tingestar ut på sidorna. Något som jag skämdes för när mina kompisar råkade vara i närheten. På kompisarnas farsors bilar, fanns inga sådana ålderdomliga saker, istället så blinkade det i respektive fram- eller baklykta på ett mycket modernare vis.

Dessa två pilar - av orange färg - var så pass stora att det tycktes som om hela Pite stad kunde se dem. I Piteå centrum, på våran huvudgata, Sundsgatan, stod en polis och dirigerade trafiken som ökade i intensitet för varje minut. Färden gick bl. a. upp på Uddmangatan och det så kallade Byxtorget (idag är den sträckan sedan länge avstängd för biltrafik), en polisman gav tecken att farsan skulle stanna. Pappa vevade ner rutan, polimannen gjorde en flott och artig honnör och påpekade "att du kan ju försöka ta ut svängen lite mer" vilket gjorde att pappa gjorde om samma sväng ännu en gång.

Jag vill även minnas att det regnade ur de stora gråa molnen som hängde över Piteå stad denna historiska dag. När vi kom hem så berättade min far ganska stolt för min mor att det hela avlöpt jättebra. Nu hade vi blivit "högervridna" och skulle så förbli resten av våra liv.


Söndagen den 3 september 1967 blev vi "höger-
vridna" här i landet. Min far, jag och min morfar
åkte in till Piteå på en provrunda. Det hängde stora
gråa moln över alla pitebor denna historiska morgon.
Alfhild hade namnsdag och jag skulle inom loppet
av några veckor fylla hela 10-år. På radion sjöng
Telstars med sångaren Boris Lindqvist "Håll dig till
höger Svensson, annars slutar det med väldig smäll..."
Det var inte bara svenssöner som skulle köra på
höger sida - detta gällde även Lindqvistare också.
-----------------------------------------------------------

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0