"Fyra bugg och en Coca-Cola"


LOTTA ENGBERG vann med en låt det blev uppståndelse kring.
Redan i går började låtskrivarna Mikael Wendt och Christer Lundh
fundera på en ny textrad.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
FYRA BUGG OCH EN ????-????
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Vad ska Lotta Engbergs vinnarlåt heta nu då? Redan i går började låtskrivarna Mikael Wendt och Christer Lundh skissa på någonting annat än det omstridda
"Fyra bugg och en Coca-Cola".
   -
"Äta kola" eller "käka isglass" kanske, suckar Mikael Wendt.

Chefen för europeiska radiounionen klargjorde i går att det inte får förekomma några firmanamn i de tävlande låtarna.
En person som reagerade likadant redan i lördags kväll är TV-mannen Sten Carlberg. Han har arbetat med Eurovisionsschlagern ända sedan tävlingen startade i slutet av 50-talet.
Carlberg har varit chef för den svenska juryn många gånger och var ifjol delegationsledare för den svenska truppen till schlager-EM, Lasse Holm, Monica Törnell och kompani.

REAGERADE DIREKT
   - Det är förvånande att ingen tänkt på det här från början. Jag reagerade direkt. Reglerna är klara, man får inte använda sig av en firmabeteckning. Reklam är förbjuden, det är ingen tvekan, säger Sten Carlberg.
Det är Mikael Wendt och Christer Lundh som skrivit "Fyra bugg och en Coca-Cola".
   - Man får ta skeden i vacker hand. De som bryter mot regler brukar inte bli populära. Vi får försöka hitta på något som är OK, säger Lundh till Expressen.
Mikael Wendt:
   - Vi får inga svårigheter att hitta på något annat om TV bara säger till. Strofen med "Coca-Cola" är inte alls viktig, låtens styrka är den glada rytmen och Lottas framförande.

   - Christer och jag har pratat om vad vi ska hitta på. Det är viktigt att det blir rytmiska ord, det går ju knappast med sockerdricka. Det viktigaste är att det här är en glad låt. Då byter vi gärna ut några ord, förklarar Mikael Wendt.

Han och Christer Lundh började fundera på ny titel i går efter reklam-rabaldret.
   - "Äta kola" kanske. Eller "käka isglass".
Eller blir det rent av det som Christer Lundhs dotter Elin, 4 år, sjöng in på ett kassettband som en lycka till-hälsning till Lotta Engberg:
"Fyra tugg på en gammal kola"
sjöng lilla Elin.
   - Men jag vill först höra från Steen Priwin eller Olle Berglund att vi verkligen s k a hitta på något nytt.
I och för sig tycker de båda låtskrivarna att reklam-bråket är lite tjafsigt.

De framhåller att firmanamn och varumärken i populärmusik är vanliga och nämner Paul Simons (Kodachrome). Springsteen (Cadillack), Eddie Meduza (Volvo), Andrew Sisters (Rhum and Coca-Cola).

Ungdomligt och fräscht
   - Inte i mina vildaste fantasier hade jag trott att det skulle bli sån´t rabalder! Jag är verkligen inte köpt av Coca-Cola (skratt), utan tyckte bara det lät ungdomligt och fräscht, säger Christer Lundh.
TV 1-chefen Olle Berglund:
   - Vi ska titta på reglerna. Om det finns entydiga reklamregler får man följa dem. Det är nog lätt att skriva om, säger han till Expressen.

En som in i det sista höll på den vinnande låtens titel var skivkungen Bert Karlsson.
   - Jag tror inte vi behöver ändra nå´n text, förklarade han.
----------------------------------------------------------
EXPRESSEN ¤
Måndagen den 23 februari 1987.


Kommentarer
Postat av: Fredrik

Konstigt att Lotta Engberg fick åka till Belgien. Det hade varit bättre om Arja Saijonmaa vunnit med Högt över havet.

2012-06-09 @ 20:16:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0