Gunnar Wiklund om kärleken till "Vonna"


En pigg och glad Gunnar Wiklund som tycker om tillvaron.
   - Jag har "Vonna" att tacka för allt, säger han.

Nu har det lossnat igen för Gunnar Wiklund! Han är leende och glad, rundare om kinderna och pigg på jobb. Det visade han med eftertryck på Folkparksforum i Örebro.

Plötsligt befann sig Gunnar uppropad på scenen, totalt överrumplad av plojglada kompisar bakom scenen. Men Gunnar fann sig mycket snabbt, talade om när det tände på 1959 års forum och han blev Gunnar med hela svenska folket. Och så sjöng han "Nu tändas åter ljusen i min lilla stad..." Och femhundra folkparksgubbar sjöng och gnolade med. Utan ackompanjemang. Men hela Hjalmar Bergman-teatern tände och Gunnar fick årets varmaste applåd. Efteråt på kvällen omringades han av entusiastiska vänner och kompisar som tackade honom för årets inhopp.

   - När jag klev ner från scenen kände jag mig fruktansvärt deppad, berättar Gunnar. Tänkte att man går inte upp och sjunger på ett folkparksforum utan musik. Men på kvällen började jag förstå att min lilla improvisation hade gått hem...

Just nu tycker Gunnar att det är ganska skönt. Etta på Svensktoppen för tredje veckan i följd med "Man skall visa lite ömhet mot varandra".
  
- Och så en massa människor som säger trevliga saker till mej. Det värmer och är roligt att höra. Många saker som bekymrat mej har börjat ordna upp sig. Och så min fantastiska "Vonna". Det finns nästan inte tillräckliga superlativer för vad jag känner för henne.
"Vonna" är Yvonne Hellman, 27 år, Gunnars fästmö. Hon ler och håller Gunnar i handen.
   - Henne har jag så mycket att tacka för...

I dag befinner sig Gunnar på Norrlandsturné, när HÄNT I VECKAN kommer ut är han i Örnsköldsvik. Sedan är det dags att ställa sig i grammofonstudio igen. I vår kommer en ny LP, bakgrunderna är redan inspelade.
   - Så fort vi får studiotid ska jag göra sångpåläggen till de skönaste bakgrunder jag någonsin jobbat med. Nisse Lindberg, Marcus Österdahl och Sven-Olof Walldoff har gjort fyra låtar var. Jag gläder mig verkligen åt att få jobba med så härligt material.

Sedan väntar Norge och Finland. Gunnars 45-dagarsturné i Norge gav publiken mersmak, säger Gösta Kock, Gunnars högra hand. Det är så roligt att jobba med honom nu - grejen på Forum i Örebro skulle han inte ha gjort för ett år sedan. Nu är allt på fötter igen!


"Nu tändas åter ljusen i min lilla stad" sjöng Gunnar Wiklund på Folk-
parksforumet i Örebro och fick 500 folkparksgubbar att sjunga med.


Gunnar Wiklund och hans Vonna på Örebro-festen.
-----------------------------------------------------------------------
HÄNT I VECKAN ¤ Den 3 december 1971.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0