I långtradare mot Smålandsstenar...

Svågern Henning var långtradarchaufför. Han körde långa sträckor med sin 24-meter långa lastbil, bl. a. mellan Norrbotten-Småland. Sommaren 1972 fick jag åka med på en sån tur. Vi startade söndagen den 11 juni 1972. Varför jag är så bombsäker på datumet är p.g.a. att det på nyheterna samma dag meddelades att racerföraren Joakim Bonnier omkommit i en krasch på Le Mans i Frankrike.

Målet var småländska Aneby, djupt in i de småländska (Åsa-Nisse) skogarna. Henning skulle lossa en del av sin last därnere. Jag minns också att vi sov över i förarhytten någonstans i närheten av Aneby. Vi gjorde också ett besök i Jönköping, där himlens portar hade öppnat sig på vid gavel vid vårt besök. Som kuriosa kan jag även nämna att vi någonstans på vägen mötte Yngve Forssélls orkester i sin blå vita orkesterbuss. Minns att jag tyckte det så så mäktigt ut. En jättestor landsvägsbuss med texten: Svensktopparna Yngve Forssélls. Märk väl, att bandet ännu inte gjort sin "Farfar..." Man låg inte heller på Svensktoppen, men orkestern räknades redan då tillhöra toppskiktet av alla dansorkestrar i landet. Nåväl, nog om detta...

Vi tillbringade nära på en hel vecka i Hennings långtradare. Vid nåt tillfälle så sov vi över på nåt hotellrum i Gävle. Jag minns också en mycket sen middag på Dockstabaren i Kramfors kommun. Så pass sent som mitt i natten. Jag var inte alls pigg på att äta, ville bara sova, men Henning sa att det var bäst för mig att följa med in på en matbit. Norrköping var ett annat ställe som vi besökte, så även Kalmar. I slutet av veckan så hade jag bestämt mig, jag ville inte bli långtradarchaufför. Jag ville HEM!

Men så här i efterhand så minns jag tillbaka på en ganska kul vecka med Henning bakom ratten. Och eftersom han var en positiv och kul kille, så blev resan till ett bra minne.


Söndagen den 11 juni 1972 påbörjades resan mot Småland. Samma
vi åkte, så hörde vi på nyheterna att Jocke Bonnier dött i en våldsam
krasch på Le Mans i Frankrike.


Det var imponerande att se Henning backa på små trånga ställen med
sin 24-meter långa tradare.


En vecka blev vi borta. Vi besökte Kalmar, Jönköping, Norrköping
m. fl. platser. Senare i livet började Henning åka med sin lastbil till
Italien, Ryssland med flera ställen.
------------------------------------------------------------------



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0