Julen 1965

Vad gjorde vi julen 1965? Kanske inte den lättaste frågan att få svar på. Men om man tittar tillbaks på de foton som svågern Henning tog så finns svaret där. Julafton tillbringades hos mammas syster Malin och hennes familj, med god mat och trevligt sällskap. Jag vet att detta år så fanns lutfisk på det lidmanska-julbordet. En maträtt som vi aldrig åt hemma, men Gösta hade tillrett den, julen till ära. Jag minns att favoritjulklappen det året var en radiostyrd polisbil. Det absolut sämsta var ett mjukt paket som jag fick av min mor. I ren besvikelse så kastade jag paketet så det flög efter golvet hemma hos Gösta och Malin.

Någon av helgdagarna kom mammas brorsa Lennart med hustrun Elsy och deras två barn, Stig och Gun hem till oss. Vi käkade julmat, fikade morsans goda bullar och såg på en film med Bröderna Marx. Männen bar vit skjorta med slips helgen till ära, medan damerna hade på sig sina allra tjusigaste klänningar.

Under julhelgen 1965 hann vi även göra ett besök hos Hennings föräldrar, Valle och Astrid i Svensbyn. Där fortsatte julkalaset med ännu mera mat och Astrids goa fikabröd. De bodde i ett rätt så stort hus som jag minns var både mysigt och gemytligt. På tomten fanns även en ladugård med några djur. En riktig idyll kan man tycka så här i efterhand. På de bilder som togs skymtar en liten gosse fram, klädd i vit skjorta med blå slips. Det var jag! Konstigt att se sig så här 45 år efteråt. Man kan fråga sig vart tiden har tagit vägen...? Ibland kan jag nästan känna mig som den där 8:a åriga killen i blå slips fortfarande, trots mina 53-år. En sak som jag har bevarat genom åren, är mitt barnasinne och livliga fantasi. Det har varit mig till stor hjälp många gånger.


Syrran står i sitt rum. Julfin både till klädsel och i hår. Året är 1965,
och Gerd är fyllda 17-år. På hennes byrå står hennes mest viktiga
saker: hårspray, parfymer och kammar. Bakom den rosa sprayflaskan
står ett foto av lillebror Roger. En eloge till min storasyster, som faktiskt
hade placerat sin ibland besvärlige brorsa på hedersplats i sitt flickrum.


Nån av helgdagarna kom min mammas bror Lennart med fru Elsy och
barnen Stig och Gun på besök. I köket hade vi möblerat om en aning.
Där satt vi med jultallriken fylld med morsans mat. Efteråt blev det
"julfika". Samma kväll visades filmen "Galakväll på operan" med Bröd-
erna Marx. I fönstret hängde min mors fina julgardiner.


Vid köksbordet hemma i Hortlax julhelgen 1965. T.v. syns Gerd, min
syrra, t.h. om henne våran morbror, Lennart Lundgren.


Julfirandet fortsatte hos Hennings föräldrar Valle och Astrid i Svensbyn.
Vid bordet syns fr. v. min mor med ryggen mot kameran, Ingrid, Astrid,
Valle, Iris, Mauritz samt min far som ses i höger bildhörn.


Astrid, Gerd, Valle och Iris.


Damerna beundrar Astrids virkade dukar. Mitt i "damhögen" står en
8:a årig gosse med vit skjorta och blå slips. Gossen lystrar till namnet
Roger. Övriga är fr. v. Ingrid, Maj-Gerd, Gerd, Iris och Astrid.


Den lilla killen heter också Roger. Han är son till Hennings syster Ingrid
och hennes man Torbjörn. Gerd sitter på sängen medan jag står fast
och beslutsam med båda händerna resolut nerkörda i byxfickorna. Man
hade ju lärt av de äldre farbröderna.
-----------------------------------------------------------
Foto: Henning Höglund.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0