MONICA FORSBERG



Sommaren 1971 blev sommaren då tre söta och välsjungande flickor invaderade Svensktoppen och slog ut sina betydligt namnkunnigare kollegor. Rätt - vi tänker på Lena Andersson, Siv-Inger Svensson och en 20-årig tös från Degerfors - Monica Forsberg!

Ena dagen var Monica okänd lärarinna hemma i Degerfors. Nästa dag var hon en sensation på Svensktoppen - på en och samma vecka gjorde hon en praktdebut med två låtar. Den ena blev så småningom yvåa på Europa-toppen. Visst har ni hört den många gånger - "Får jag skänka dej min sång".

Okej, hon hade litet hjälp till framgångarna av Jörgen Edman som hon sjöng duett med i "Godmorron, morgon". Men hon visade snart att hon också klarade sig på egen hand. Det blev rusning till lilla byn Östervik strax utanför Degerfors. Varenda veckotidning skulle plåta flickan som blivit stjärna över en natt.

I månadsskiftet augusti-september TV-debuterade Monica i "Clabbe" Geijerstams "Öppet hus". Hon var jättenervis innan. Men framför kameran öppnade hon hela sitt charmregister och såg helt avspänd ut. Hur känns det att vara stjärna, Monica?
   - Jodå, det är bara bra. Som en dröm. Först fattade jag ingenting. Svensktoppen har en sådan genomslagskraft att man nästan blir rädd. Plötsligt började allting snurra så fort att jag inte hann med att smälta allt. Det blev stressigt värre. Men nu har man ju hunnit fatta vad det handlar om.


Monica Forsberg & Jörgen Edman sjöng duett i "Gomorron, morgon".

Monica har tagit sitt genombrott med bägge fötterna på jorden. Hon gillar inte att leka stjärna. Har stora krav på sig själv. Hon har sjungit i över åtta år. Efter att ha blivit etta på Svensktoppen ringde telefonen dag och natt hemma hos familjen Forsberg. Pappa heter John och är murare. Mamma heter Alice och sköter hemmet. Det vill säga, numera hinner hon inte med att skura golv, diska och laga mat. Hon har jämt upp att svara i telefonen.

Folkparkerna har gett mig massor av anbud, berättar Monica. Men jag vill nog vänta litet och se vad som händer i fortsättningen. I dagens läge tror jag inte man bara kan resa runt och ställa sig rätt upp och ner på en scen och bara sjunga. Publiken fordrar nog litet mera av en artist.
   - Visst kan man snabbt tjäna en massa pengar om man vill. Men samtidigt tror jag man spolierar sin karriär. Har man inget ordentligt att komma med tröttnar publiken fort. Jag vill visa att jag verkligen kan något. Jag har ju i alla fall gått många år i musikskola och lärt mig spela piano, gitarr och flöjt. Det är lärdomar man borde utnyttja nu. Tiden får väl utvisa i vilken form jag ska presentera mig för min publik.

 Monica har i många år sjungit till lokala dansband. På dagtid har hon varit lärarinna i närbelägna Karlskoga. Men nu får Monicas elever klara sig utan henne. Monica har bestämt sig för att satsa på en karriär.
   - Det vore väl dumt annars, menar hon. Alla människor i min omgivning backar upp mig. Det vore ett svek mot dom och mig själv att inte passa på och ta den här fina chansen. Den kommer väl bara en gång i ens liv. Och jag har ju mitt yrke att falla tillbaka på när ingen vill höra mig sjunga längre.

Hon är en förståndig flicka, Monica Forsberg från Östervik utanför Degerfors. Får man önska "lycka till?"


MONICA FORSBERG.

-------------------------------------------------------------
STARLET ¤
December 1971.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0