Världshistoriens mest fotograferade bil

Det började som en helt vanlig dag, fredagen den 22 november 1963, på flygplatsen Love Field i Dallas, när presidentparet Kennedy anlände. Deras Limousine en Lincoln Continental Convertible var framkörd och klar. Tillsammans med guvenören John Connally med fru skulle man köra i kortege genom Texas. Det låg glädje och förväntan i luften bland de tusentals nyfikna människorna som samlats för att se president John F. Kennedy med fru Jacqueline. När bilkortegen så småningom svänger in på Dealey Plaza, omkring klockan 12.30, hörs ett par dova knallar. I baksätet på den svarta Lincoln av årsmodell 1961, kämpar presidenten för sitt liv. En kula har genomborrat hans hals, strax därpå sliter ytterligare en kula upp ett stort dödande sår i presidentens huvud. Skottet är direkt dödande. Klockan 13.00 dödsförklaras president John Fitzgerald Kennedy på Parkland Memorial Hospital i Dallas.


President John F. Kennedy med hustrun Jacqueline samt guvenörs-
paret John och Nellie Connally i den bil som klockan 12.30 lokal tid
utsattes för beskjutning på Dealey Plaza i centrala Dallas.


Presidentbilen efter attentatet den 22 november 1963.


Världshistoriens mest fotograferade bil: Lincoln Continental Convertible
-61:a. Vid attentatet i Dallas hade biltaket lyfts av.


Bilen fotograferad på Henry Ford Museum i Dearborn, Michigan.
-----------------------------------------------------------------------------

Kommentarer
Postat av: Amelia

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din sida, men jag är glad att jag gjorde det :). Prenumererar nu på din sida på BlogLovin'!

2011-07-11 @ 01:20:10
URL: http://gravidforsakring.net
Postat av: Roger Lindqvist

Hej Amelia!

Jag känner mig hedrad och glad över att få ett sådant fint utlåtande av dig. Tack snälla du!

Mvh Roger.



2011-07-11 @ 17:04:36
URL: http://rogerlindqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0