Den mystiske europén DALU AXELLA...

Många är de artister och underhållare som gästat vår bygd. Men frågan är om inte DALU AXELLA och den joddlande dragspelaren Edvin Westrell tillhör de mera udda figurerna? Hur som helst, dessa två turnérade i bygden hösten 1943, mitt under brinnande krig. Folkets Hus i Arnemark och tillika Munksunds Folkets Hus fick äran att ta emot dessa två. Eftersom det utlovas skratt i annonsen, får man förmoda att det var en typ av lättsammare underhållning publiken bjöds på.


Skrattsuccé! Utlovades när Dalu Axella och dragspelaren Edvin West-
rell kom på besök.


Den 10 november 1938 invigdes Munksunds Folkets Hus. Foto togs på
sommaren samma år. Härinne uppträdde Dalu Axella och Edvin West-
rell med sin show.
--------------------------------------------------------------------
Annons: PITEÅ-TIDNINGEN ¤ DEN 3 september 1943.
Bild ur boken: 100 års facklig verksamhet vid sågverket i Munksund 1907-2007.
Författare: Lennart Lundquist.



Kommentarer
Postat av: Annalena Maurin

Edvin Westrell var min och min bror Nils Hagbards fine styvfar. Han kom in i våra liv när jag var ca sex år och min bror 10 men min mamma Aina Westrell hade känt honom i sin ungdom då de spelade teater tillsammans. Edvin var nästan blind och hade lärt sig spela utan handledning och hade därför en alldeles egen fingersättning. Han var mycket skicklig och värderades högt av hela dragspelseliten som kom mangrant till hans femtioårsdag. Han var mycket skicklig på att "ljuga" som han kallade det. Jag kallar det improvisera för att inte säga komponera hej vilt och otroligt väl. Aina och han var ofta ute och spelade tillsammans där hon sjöng sina egna texter.
Den joddlande dragspelaren var ännu ute och spelade när vi barn lärde känna honom och jag minns att han hade ett långt åtagande på "zum Alten Brunnen" i STockholm. När han kom hem på kvällen brukade han kasta in dricksen han fått när folk "on demand" beställde "Avesta forsens brus" eller vad de nu ville höra. Hans repertoar var till synes obegränsad och noter behövde aldrig införskaffas då han ju varken kunde eller förmådde läsa dem. En omtänksam och bra pappa och ett fint sällskap åt min mamma och de fick många trevliga år tillsammans med Edvin

Annalena Maurin
(Jag har sett bilder när Edvin spexade med någon. Det kan ha varit ovanståend artist.)

2015-05-28 @ 15:34:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0