Från 60-talets Larry Dean, till artisten Staffan von Ego 2011

Det började hemma i Älvsbyn. Fortsatte via de lokala scenerna till de mer större engagemangen. Staffan Sundin har gått den långa och lärorika vägen inom svensk underhållning. Idag 2011 hänger den forne norrbottningen ännu kvar, nu som producent och songwriter. Att ränderna aldrig går ur är ett ordsspråk som passar bra in på Staffan Sundin. En gång blev han känd som popsångaren Larry Dean. Hans framfart lär höra om sig i spalterna, när han som gatumusikant syntes både här och där med gitarr, munspel och trumma. Det har blivit en hel del grammofonplattor genom åren. 1963 gick han in i studion med The Balubas från Örnsköldsvik. Inspelningen som gjordes i Columbias studio, anses av många förståsigpåare som en av de bästa som gjort här i landet. Bara en sån sak!

När jag först kom i kontakt med Staffan, så visste jag väldigt lite. Jo, jag visste att han var nån sorts popidol under 60-talet, men inte så värst mycket mer. Så när bad jag honom skicka lite "saker" från sin karriär, så blev jag rätt så imponerad. Sida upp och sida ner läste jag om "den där popsnubben från Älvsbyn" som hette Staffan, men kallades för Larry, och som gjort sig ett respekterat namn. Jag fortsatte att läsa, och det var synnerligen väldigt intressant. Plötsligt slog det mig att rakt framör mig serverades jag svensk pophistoria berättat av en som varit med; Staffan "Larry Dean" Sundin. Och inte nog med det. Karl´n var ju fortfarande i allra högsta grad verksam därborta i huvudstaden. Staffan var ingen kille som vilade på gamla lagrar. Ånej, han både sjunger, skriver, komponerar och producerar fortfarande.

Idag 2011 är ett av Staffan verk i final på Eurohit 40 i Europa med låten "All the way", framförd av sångerskan Anneli Forss från Falköping. Även andra låtar kommen ur Staffan och Annelis kreativa skaparhänder har hörts på Sveriges Popradio denna vår och sommar. Det är alltså bara gratulera och buga åt framgångarna.
---------------
ROGER LINDQVIST.



STAFFAN SUNDIN, en gång med artistnamnet LARRY DEAN.
Idag har Staffan bytt namn till STAFFAN von EGO. Så här lät
det när CD:n Egotrippad mansgris" släpptes i januari 2011.


Hej!

Jag har alltid skitkul i min egen lilla värld och är spektakulärt
positiv. Plötsligt kom jag på en kul idé genom att skriva och
sjunga in en låt - där min självupptagna egopersonlighet är
beskriven och har fått huvudrollen. Titeln blev naturligtvis
Egotrippad Mansgris.

Hoppas att ni som fått ta del av mitt egenkära mail - kommer
att skaka loss - dansa och sjunga till min av hjärtat skrivna
låten Egotrippad Mansgris under hela vintern och våren 2011 -
då ska den finnas tillgänglig på marknaden och nätet.

Egotrippad Mansgris kommer även att finnas i en engelsk ver-
sion med en sångerska från Stockholm på samma CD.

Håll alltså musikörat öppet under januari och hör gärna av er.

Mvh Staffan von Ego

--------------------------------------------------------------

Forts. följer...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0