Grynet Molvig & Lars Ekborg - "En flicka på gaffeln"
TVÅ FLICKOR PÅ GAFFELN
Grynet Molvig och Lars Ekborg på Intiman. I Göteborg gör Gösta
Bernhard mannen.
Två mycket söta och duktiga aktriser får anses vara det lyckosammaste resultatet av spelöppningen på Intiman i Stockholm och Lisebergsteatern i Göteborg. Bägge scenerna ger den engelske skådespelaren Terence Frisbys lustspel, som i Stockholm heter "En flicka på gaffeln" men i Göteborg "Jag har fått en flicka i soppan". Flickorna är Grynet Molvig i Stockholm och Pirkko Mannola i Göteborg. En norska och en finländska. Grynet Molvig var nästan sensationellt lyckad. Det hon gjorde av popflickan utan förbarmande var "ursinnigt styvt".
"Kontrasten mellan hennes lindrigt uttryckt illusionsfria hantering av livet i allmänhet och karlarna i synnerhet och hennes nästan överjordiska sköna fysiska person ger en underbar dimension. Hon spelar med kroppens alla delar, inte minst med tårna".
Om den vackra finländskan hette det att Gösta Bernhard inte bara fått en flicka i soppan, utan "en guldklimp, en flicka med förödande charm"
Kritiken mot pjäsen var blandad. Men i stort sett får man nog säga att föreställningarna är roliga och gott kan ses.
----------------------------------------------------------------------
PITEÅ-TIDNINGEN ¤ September 1967.
Grynet Molvig och Lars Ekborg på Intiman. I Göteborg gör Gösta
Bernhard mannen.
Två mycket söta och duktiga aktriser får anses vara det lyckosammaste resultatet av spelöppningen på Intiman i Stockholm och Lisebergsteatern i Göteborg. Bägge scenerna ger den engelske skådespelaren Terence Frisbys lustspel, som i Stockholm heter "En flicka på gaffeln" men i Göteborg "Jag har fått en flicka i soppan". Flickorna är Grynet Molvig i Stockholm och Pirkko Mannola i Göteborg. En norska och en finländska. Grynet Molvig var nästan sensationellt lyckad. Det hon gjorde av popflickan utan förbarmande var "ursinnigt styvt".
"Kontrasten mellan hennes lindrigt uttryckt illusionsfria hantering av livet i allmänhet och karlarna i synnerhet och hennes nästan överjordiska sköna fysiska person ger en underbar dimension. Hon spelar med kroppens alla delar, inte minst med tårna".
Om den vackra finländskan hette det att Gösta Bernhard inte bara fått en flicka i soppan, utan "en guldklimp, en flicka med förödande charm"
Kritiken mot pjäsen var blandad. Men i stort sett får man nog säga att föreställningarna är roliga och gott kan ses.
----------------------------------------------------------------------
PITEÅ-TIDNINGEN ¤ September 1967.
Kommentarer
Trackback