Gyllene tider för LARRY DEAN

Så fortsätter jag min vandring i LARRY DEANS fotspår. En musikalisk resa som tycks mig spännande och uppiggande. Staffan Sundin som har haft vänligheten att skicka mig diverse material, är än still going strong. Han komponerar och producerar plattor. I dag har Staffan lämnat "Larry-Dean-tiden" för att söka sig in på lite andra spår. Staffan har precis släppt en ny CD, på skivmärket "Secret Records"under namnet: Staffan von Ego, - EGOTRIPPAD MANSGRIS. En låt som Staffan både gjort musik och text till.

Men jag för min del trampar vidare i 60- och 70-tals myllan. Vi har nu kommit fram till året 1974. Staffan Sundin (Larry Dean) uppmärksammas i medier för sin musikaliska talang, när han startar sin egen enmansorkester. Och inte nog med det. I mars 1974 görs en live-inspelning från restaurang Musikhörnan i Stockholm. På LP:n medverkar Larry Dean och Lasse Haldenberg, spexare och imitatör. Lasse Haldenberg är skådespelare som synts i några av Lasse Åbergs filmer. Han har också medverkat i "Magnetisörens femte vinter" med Rolf Lassgård. 1993 spelade han mot Gösta Ekman i Beck-filmen "Mannen på balkongen", samt i den uppmärksammde TV-serien "Mäklarna" med Kjell Bergqvist.




Larry Dean (Staffan Sundin) i aktion som enmansorkester.


Detta är en av Sveriges få överlevande enmansorkestrar: Staffan Sundin från trakterna av Boden, som under artistnamnet Larry Dean spelar inte mindre än sex instrument samtidigt och sjunger därtill!

Visst svänger det om Larry när han sätter fart på bastrumma, high hat, tamburin, gitarr och kazoo eller munspel. Krogunderhållare av Larrys typ är det stor marknad för just nu. Det visar anbuden från pubar, folkparker och diskotek. Larry, som i dagarna avslutat ett månadslångt engagemang på Gästgivaren i Växjö, har redan spelat in en singel tillsammans med Lasse Samuelsson, en ny singel och en LP är på gång.
    - Jag satt och kliade på gitarren och tyckte det lät så skralt, så jag började stampa takten på bastrumma och high hat. Sen satte jag fast kazoon på munspelet och sen var den ett faktum, hela enmanssextetten! säger Larry Dean.








LP:n "Garva loss" med Larry Dean & Lasse Haldenberg spelades in
Live på Musikhörnan i Stockholm den 1 mars 1974. Baksidetexten på
plattan låter så här:

"En kille som spelar gitarr, sjunger, spelar trumma, kazoo, tamburin och munspel, skulle det vara något märkvärdigt det? Njaa, kanske inte, men om man hittar en kille som gör allt detta samtidigt, då blir det lite mer sällsynt. Sveriges Don Partridge har han kallats, Larry Dean, hur som helst, en rolig och annorlunda platta är det, och lägger man till Lasse Haldenbergs förträffliga imitationer så är det en platta som kommer Er att "Garva loss" ordentligt".

-----------------------------------------------------------------------------
Urklippen är hämtade från: Expressen, Året Runt o GT under hösten 1974.
Även ett tack till Sladden Hultgren i Norrköping, som varit mig behjälplig
med att skicka bild på LP-konvolutet, samt även sänt mig låtarna från skivan.
TACK!

/Roger Lindqvist.

Forts. följer...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0