Hos glasmästar´n...

Ett av de första jobb jag hade, var på Karlssons glasmästeri på Hamngatan i vår stad. Där lagade jag trasiga fönsterrutor, lade kitt runt omkring och åkte ibland ut med de andra gubbarna på nåt jobb. Men detta med att vara glasmästare var inget för mig. I dag hämtade jag en fönsterruta på Karlssons glas, som numera ligger på en helt annan adress. Men som sagt, annat var det då, året 1974. Jag hade däremot förmånen att få jobba med Thord Sandberg, från Hortlax. Om inte Thord hade funnits så vet jag inte. Vi hade trevligt tillsammans, och jag minns att vi vid nåt tillfälle åkte till Boden på ett jobb, Thord och jag. Han bodde inte så långt från mig, så varje morgon (vintertid) hämtade han mig i sin lilla VW. Detta var innan jag fick körkort. Tyvärr så finns inte Thord längre, jag tror han gick bort 2005. Men jag minns att han var en trevlig och ödmjuk arbetskompis, som jag tyckte väldigt bra om.

Hos glasmästaren träffade jag Robert Öberg. Min f.d. kollega i Kjell-Bertils. Det finns en ljudupptagning från spelningen vi gjorde på Folkan i Piteå våren 2010. Jag ville bestämt ta del av detta. Thomas, vår pianist och saxofonist i Kjelles, skulle ordna den saken. Så Robban lovade höra av sig så fort materialet kommer. Thomas är numera bosatt i Helsingborg, en Pitebo i försingringen alltså.

/Roger.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0