Konstverk eller skräp?


Jag och hustrun brukar ibland diskutera var gränsen går mellan ett
fint samlarobjekt eller skräp. Jag vet inte vad jag skall kalla det som
syns på bilden - men ett vet jag, det röda sugröret använde jag som
barn. Det fanns en samling av olikfärgade sugrör, detta är det enda
som återstår. Men frågan är...skräp eller en kul grej att ha kvar?


Stämpel med tillhörande stämpeldyna. Detta tilhörde en gång min
farfar. Texten lyder:
"A. Lindqvist  Hortlax". Här är jag ganska så
säker på min sak: icke skräp! Kuriosa!


John Silver! Gamla plåtburkar tycker jag faktiskt mycket om. Den här
har funnits härhemma hur länge som helst. Skräp eller samlarobjekt?
Definitivt det senare. Sånt här kan man väl inte kasta bort?


Gamla mobiltelefoner av stenålders-modell. Här kan jag hålla med om
att dessa två egentligen borde kasserats för länge sedan. Barnbarnen
brukar leka med dem när de kommer.


Cykellysen. Min farmor Hanna hade en svart lampa som hon hade i
handen när hon var ute mörka vinterkvällar. Jag minns att när hon kom
och hälsade på så hade hon alltid sin svarta lampa med sig. Inte skräp,
definitivt inte nåt för soptunnan.


Nu till ett betydligt svårare fall. Detta kuriosa objekt, av årgång -57
kanske av någon anses som förlegat skräp. Men enligt en välrenommerad
antikhandlare så kan en sådan (som ses på bilden ovan) inbringa mellan
15.000-20.000 kronor. MEN då måste objektet vara i gott skick. På Tradera
har ett liknande föremål slumpats bort för 1.200 kronor.
www.rogerlindqvist.blogg.se har varit i kontakt med Antikrundans Knut
Knutsson. Knut Knutsson berättade då att objektet ifråga har ett namn:
"Gubbe med keps". En ungefär liknande gick bort på Bukowskis förra
våren för 580.000 kronor. En äldre dam på Östermalm betalde glatt för
det något udda exemplaret.

------------------------------------------------------------------

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0