Härliga Umeå

Klockan 03.45 ringer väckarklockan. Vadan denna tidiga timme? Jo, pga ett besök hos Östmans optik på Kungsgatan 58 i Umeå. Halv 5 åker vi iväg, jag, Elisabeth och Andreas. Klockan 09.00 har Andreas en inbokad tid för synundersökning. Termometern utanför vårt köksfönster, visar några minusgrader innan vi är klara för avfärd. I baksätet står en korg vars innehåll består av kaffe, mackor m.m. I Skellefteå svänger vi in på ett industriområde, Andreas skall även leverera ett fullastat släp med hö till en kund. Släpet lämnar vi kvar, för att vid hemfärden hämta upp det.

Vid framkomsten så känns kylan bita lite extra i kinderna. Jag går en liten runda i den närliggande parken. Inte så långt därifrån syns Umeå stadskyrka trona med sin stolta spira. En vacker kyrka, i en vacker stad. Sonen går till det avtalade mötet. Han kommer att bli borta några timmar. Vi går en vända på den julpyntade gatan, som leder oss mot torget. Rådhuset får mig att ta fram min kamera. Torget är stort och pampigt, och det fylls sakta men säkert upp av julhandlande människor.

Senast jag gjorde ett besök i staden, var 2006. Men då var det sommar, och Umeås berömda björkar gav stadsbilden dess glans. Idag vid vårt besök har snön lagt sitt välkända täcke över stadens gator. Som den vinylälskare jag är, slinker jag in på Burmans musik mitt i stan. Tyvärr görs inga riktiga fynd. Utanför står hustrun och vinkar att jag skall komma ut. Hon vill gå en runda på Åhléns. Snällt följer jag med, vi tittar på butikens julskyltning, och tillsammans frapperas vi av alla de julens färger som finns representerade.

Strax före lunch kommer sonen. Undersökningen har gått bra, men han måste göra ett återbesök i början av januari 2012. Vi sätter oss i bilen för att påbörja hemfärden. Efter ett par timmar är vi återigen hemma på vår gata. Hemma är alltid hemma, även om staden Umeå alltid är värt ett besök.


03.45 ringer väckarklockan. Klockan 05.00 börjar vi färden mot
björkarnas stad - Umeå!


GPS:en är inkopplad! Och i samma stund kommer jag att tänka på
det revynummer jag skrev till Piteå Revyn förra året. Det handlade
om en man (Eskil) som skaffar sig en GPS och sedan försvinner spår-
löst. Till årets Revy har jag skrivit en fortsättning.


Första anhalten är Skellefteå. Där lämnar vi det släpvagn som Ante
lastat fullt med hö till en kund.


Dagsljuset lyste med sin frånvaro i den tidiga timmen, av naturliga
skäl.


Efter att ha sträckt på benen så var det åter dags att fortsätta färden.


Från den närliggande parken såg jag denna vackra syn. Umeå stads-
kyrka.


Vid ankomsten lyste gatorna ännu rätt så tomma. Men i takt med
klockans slag syntes alltfler umebor ute på gator och torg.


Gatorna i innerstan var vackert dekorerade.


I bilen satt den här mannen och frös. Tur att sonen har bra värme i
sin kärra.


I bilens bakre regioner satt hustrun och planerade en rundtur på
Åhléns.


HOME SWEET HOME...Javisst, är det skönt därhemma i Hortlax...


...SMILE...Jo, det är väl klart som korvspad att man ler...ibland...
vid högtidliga tillfällen.


Det ståtliga rådhuset som byggdes 1888 finns att avnjuta mitt i cen-
trala Umeå.


Mot Piteå! Två och en halvtimme bort...


    - Det gick bra det där, sa Andreas åsyftande besöket hos optikern
Östman i Umeå. Halv tre var vi åter hemma på "ranchen". Utan miss-
öden.

---------------------------------------------------------------------------

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0