Nyårspromenad med knarr under skorna

Nyårsafton! Det är den här dagen då champagnekorkarna och raketerna ska flyga till väders. Nyårsraketerna började redan sin vådliga färd över himlen för några dagar sen. Det var nån eller några som absolut inte kunde hålla fingrarna i styr. Den enda typ av kork som jag kommer att öppna är den på julmustflaskan. Tyvärr så gick våra planer i sank. Vi skulle ha middag härhemma med ett par bekanta, men se det gick inte alls som vi trott och tänkt. Hustrun drabbades av magsjuka. Vi brukar alltid ha ett lugnt nyårsfirande, men frågan är om inte den här kvällen blir ännu mer i lugnets tecken. Bettan parkerad i sängen, jag parkerad...då ska vi se; mmmmmm framför TV:n med en kaffekopp, och kanhända lite godsaker. 

Promenaden var skön och nödvändig. Man sätter i sig så mycket skräp under jul- och nyårshelgen, men jag hoppas att jag "gått bort" några skinkmackor, julmustglas, chokladkarameller mm. Att den riktiga vintern är här, har jag fått bevis för. Det knarrade så otroligt mycket idag på promenaden. Ja, knarret lät precis som det ska låta när det är vinter häruppe i Norrbotten.

Några "knarr-bilder":


Med raska steg begav jag mig in i storskogen. Inimarksvägen kantas
så fint av de stora snöklädda granarna och tallarna.


"Ta nu någon hårt i hand, så bär det av till tomteland". Vägen som
leder till tomtarnas julverkstad.


Stortall´n, lång och reslig. De är nästan så man blir smått avundsjuk.


Hade jag nu haft badbyxorna i bakfickan, då hade jag inte alls tvekat.
Ett uppfriskande nyårsdopp hade väl varit helt okej. För den som så
velat.


Gamla ålderdomshemmet i Hortlax.


Den flitigt förekommande Hortlaxkyrkan som förekommer på denna
blogg. 


Julgranen utanför Malmgården i byn.


Hortlax nyårsafton cirka 12.40...


I de sista skälvande timmarna...

-------------------------------------------------------------------------------
Foto: ROGER LINDQVIST

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0