Sångaren ROGER JOHNSON - Skellefteå




Roger Johnson, Skellefteåkille och f d sångare i Quintet -61, har
skaffat sig en finalplats i Talang -70. På måndag bär det iväg till Malmö,
Köpenhamn och Norrköping.

Roger Johnson är nog ett bekant namn för alla danssugna ungdomar i Skellefteå. För i 6 år sjöng han i orkestern Quintet -61. För två år sedan lade Roger sången på hyllan. Men inte helt. Sången hade blivit en hobby, och en kär sådan. Av en tillfällighet ställde han upp i Talang -70, en talangtävling som arrangerades av Ambassadörkoncernen. Han "råkade" också vinna uttagningen i Luleå. Nu bär det av till Malmö, Köpenhamn och riksfinalen i Norrköping.

Roger Johnson har sjungit så länge han kan minnas. För så där en tio år sedan gjorde han scendebut.
    - Men det gick inte så bra, kommenterar han.
Och du sjunger fortfarande?
    - Tacka för det! Det är en sån där sak som man inte kan sluta med.
Hur hamnade du i den här talangtävlingen?

Fick en idé
   
- Jag reser mycket i mitt jobb. Så var jag på besök i Luleå.
    - Jag satt på restaurang Ambassadör, och då fick jag höra att de skulle ha uttagningen i den här talangjakten. Så jag fick en idé: Varför inte pröva lyckan? Det var 30 andra som tänkte samma sak, därav flera orkestrar och sångartister. Jag kompades av Ragges från Luleå. Vi började med "If I only had time"" och "Love me, please love me". Så körde jag ett potpurri. Dels sjunger jag och dels imiterar jag olika instrument. Som trumpet, munspel...
Det låter inte enkelt?
    - Det har blivit en hobbygrej. Kanske beror det på att jag kommer från landet. Där fanns inga instrument, så dom fick man hitta på själv...

Vida världen
I alla fall, Roger vann. På måndag ska han ut i vida världen och visa upp sig. Ja, inte riktigt vida världen...
    - Köpenhamn och Malmö böir det först. Dit åker jag tillsammans med etappvinnare från andra delar av landet. Det är lindansare, trollkonstnärer m. m.

I Köpenhamn ska vi spela på en restaurang som heter Adam & Eva. Så blir det final i Norrköping på torsdag. Vi ska ha en orkester med oss, de kallar sig Svenska Jazzorkestern. Turnéledare är Bertil Bertilsson, och det är ju en ganska rolig kille.
Vad ska du ha för program i finalen?
    - Det blir ett potpurri. Jag börjar i operettstil. Sen blir det lite imitation. Så nån låt i stil med Monia. Så ska jag imitera en trumpet, innan jag snabbt övergår till "Love me, please love me". På slutet blir det lite vissling också...
Siktar du på showbusiness nu?

Vi får se
    - Nja, vi får de hur det går. Jag tar sången som en hobby. Klart det är kul om det ger någonting också. Jag vet att det kommer att finnas företrädare för grammofonbolagen med på finalen. Och segraren får visst många fina engagemang. Men vi får väl se...

Roger ska till Mamaia i Bulgarien i sommar också. För turisterna kan ju behöva lite underhållning också. Och vi får väl hoppas det går bra för Roger på torsdag.

------------------------------------------------------------------------------
NORRA-VÄSTERBOTTEN ¤ Den 18 april 1970


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0