Skelleftebladet

Intresset för det skrivna- och tryckta ordet, fick mig att för några år sedan att inhandla en inbunden årgång av avsomnade Skelleftebladet. Årgången det rör sig om är från 1926. Den är stor och otymplig, men dess innehåll är i mina ögon sett väldigt intressant. Det behandlar en del av staden Skellefteås historia med omnejd. Och eftersom jag har en del släktrötter från Västerbotten så är det intressant även på det mer personliga planet. Att slå upp detta presslägg, är som att dyka ner i en slags konserverad historia. Så levde man alltså i "guldstaden" Skellefteå för 85 år sedan. Spännande artiklar, berättelser, annonser osv som minner om en tid som nutidens människor bara tar för givet. Låt oss kika in en liten stund i hur det en gång såg ut i den värld som skrevs med dessa fyra siffror: 1 9 2 6.


En inbunden årgång av Skelleftebladet från 1926, som jag lyckades
få tag på, under ett besök i Skellefteå för några år sedan.


Lördagen den 2 januari 1926. Tidningen kom då ut tre dagar i veckan,
tisdag, torsdag och lördag. Redaktör och ansvarig utgivare var Percy
Björck.


Annonser och artiklar berättar hur vardagen och världen såg ut för
de människor som levde och verkade i 1920-talets Västerbotten.


I augusti det här året besökte några av riksdagens stadsråd Byske.
Om detta berättades det i Skelleftebladet.


I september berättar tidningen i en stor uppslagen annons, om en
kommande idrottsfest.


Skellefteå AIK:s höstfest får även den ett stort utrymme.


Och vem skulle inte önskat sig ha en sådan här bil? Buick -26...


Skelleftebladets julnummer den 23 december 1926.

-------------------------------------------------------------------------------
Tidningsbotaniker: ROGER LINDQVIST


Kommentarer
Postat av: Douglas Söderlind

Hej Roger!Detta var verkligen ett fynd skulle jag vilja säga .

En ådan om Örnsköldsvik skulle jag också vilja ha

God jul och ett gott nytt år.Keep Swinging

2011-12-19 @ 09:29:05
Postat av: Roger

Hej Douglas!

Ha en riktigt GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR!



Mvh Roger

2011-12-20 @ 14:56:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0