Fantastiska SIW!!

Har just precis läst Siw Malmkvists memoarbok Tunna skivor av mig. En bok värd att rekommenderas av alla beundrare av Siw Malmkvist och hennes fantastiska karriär. Vill man även veta lite mer om den svenska schlager-historien, ja, då är boken ett måste. Att Siw tillhör en av våra mest folkkära artister, det vet väl alla någorlunda insatta människor här i landet Svedala. I ett av kapitlen berättar hon även om en liten incident som hände midsommaren 1967 i Sikfors mellan Piteå och Älvsbyn (en händelse som jag skrivit om på bloggen tidigare).

Siw berättar både om privatliv såsom yrkesliv. Att hon var stor stjärna också i Tyskland, det visste jag om sedan tidigare. Det är också härligt att höra henne berätta om både sina ljusa och lite mörkare kapitlen i sitt sångarliv. Ett bevis på att "vi är alla människor oavsett om vi är kända eller inte". Så köp boken, läs, begrunda och se, allt det fantastiska som våran Siw har hunnit med under sitt liv.



"Jag föddes på nyårsafton 1936. Det är en speciell dag att ha som
födelsedag. När jag var liten trodde jag att det var mig man firade
med raketer och fyrverkerier. Och än i dag kan jag ibland tänka,
lite på skoj, "tack så hemskt mycket för att ni firar mig så här!"

Inledningen till SIW MALMKVISTS bok: Tunna skivor av mig.


SIW MALMKVIST berättar på ett spännande och medryckande sätt om
sitt liv...


Midsommarafton 1967, uppträdde Siw på Udden i Sikfors. Hon blev
antastad av några ur publiken vilket fick till följd att hon ramlade in
i bastrumman. En händelse som fick rubriker i vår lokaltidning; Piteå-
Tidningen. Jag har också berättat om detta på min blogg i ett tidigare
inlägg.


Mångsidiga Siw! Allt från schlagersångerska till skådespelare.
Stor idol under 1960-talet, och figurerade titt som tätt i Bild-
Journalen.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤



Kommentarer
Postat av: valle

Håller med dig. Boken är mycket bra och ger ju faktiskt 50 års nöjeshistoria.

2011-03-01 @ 18:25:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0