LENA NYMAN DÖD



Lena Nyman.
---------------------------------

Skådespelerskan Lena Nyman har avlidit, 66 år gammal. Hon började sin bana inom film och teater redan som 10-åring. Men mest kommer jag att minnas henne som den lite tokroliga aktören i några av Hasse&Tages många revyer. 1975 gjorde hon film med Tage Danielsson i hans Släpp Fångarne Loss Det Är Vår, där bl. a. även Gösta Ekman, Margaretha Krook, Ernst-Hugo Järegård och Hasse Alfredsson också fanns med.

Skandalomsusad blev hon för sin medverkan i Lars Görlings och Vilgot Sjömans 491 inspelad 1964, samt Jag Är Nyfiken Gul som kom 1967, även den i regi av Vilgot Sjöman. I den sistnämnda produktionen visade hon och Börje Ahlstedt upp sig "som Gud skapat dem", vilket väckte rabalder i det då rätt så prydda? Svedala.

1978 gjorde Lena Nyman ett starkt rollporträtt i Ingmar Bergmans Höstsonaten. Lenas motspelare gick inte heller av för hackor; Ingrid Bergman och Liv Ullman. Lena Nymans sista filmroll blev i Att Göra En Pudel som kom 2006, där hon spelade mot Eva Röse.
---------------------------------------------------
Bild:
www.ne.se

Kommentarer
Postat av: Douglas Söderlind

Hon var en av mina STORA idoler

Jag känner nästan likadant som den natten när Palme dog.

En epok har gått i graven

2011-02-04 @ 16:27:03
Postat av: Roger

Jag har också hyst en väldig respekt för Lena. Hennes kunnighet som skådis var stor, både inom det komiska som det allvarliga och djupa rollerna. Synd att hon gått bort, hon hade ju kunnat glädja oss än i många år.

2011-02-04 @ 17:58:34
Postat av: Kaj

Lena Nyman var en härlig aktris. Nu finns det inte många kvar av de där riktigt genuina folkkära skådespelarna.

2011-02-04 @ 18:44:39
Postat av: Kultur av Cathrin Silje

Tack för ett fint inlägg Roger. Håller med Douglas Söderling - parallellen med Palme är väsentlig. Besök gärna min blogg där jag har lagt upp en video med Palme som kommenterar jämlikheten i Jag är nyfiken - gul (1967).

2011-02-04 @ 19:45:08
URL: http://kultur.svenskablogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0