"Tess lördan"

Tess lördan en melodi som en gång komponerades av Jeremias i Tröstlösa, för övrigt en pseudonym för Levi Rickson (1868-1967). En komposition som jag haft kännedom om, men som legat glömd i många år, tills jag en dag hörde den på platta med Åke Grönberg (1914-1969). Två inspelningar av Tess lördan med Åke Grönberg finns bevarade åt eftervärlden. I juni 1942 stod han i grammofonstudion tillsammans med Calle Jaerdeses orkester. Resultatet blev en stenkaka på skivetiketten Polydor. Andra versionen kom 1957, då med Gösta Theselius orkester, då på skivmärket Oktav. Välkända Sven-Ingvars har också dokumenterat den på skiva. Men det var Åke Grönbergs stämma som gav mig den där rätta känslan för ett tag sedan. Melodin satte sig direkt i mitt huvud, så pass starkt att den funnits där alltsedan dess. Så därför presenterar jag den här, Jeremias i Tröslösas underbara Tess lördan:

TESS LÖRDAN

I bugane böljer går rågfält å vete,
å vågera vaggar på krusiger sjö.
På Lekebergsåsen går korna i bete,
å skällera pinglar,
å svalera singlar
i höjda, där molntappar seglar som snö
Tralla-lalla-lej...
Nu tänker jag på dej

Fijoln han får hänga på spiken å vänta
tess lördan um kvälln, då får stråktagle gnu
Då går ja te dans mä en skrattande jänta,
där kvarnbäcken rusar
å furera susar
Då går ja te dansen på Lekebergs bro
Tralla-lalla-lej...
Då dansar ja mä dej!
--------------------------------------------


Levi Rickson eller Jeremias i Tröstlösa som han
föredrog att kalla sig. En herre som hade skrivan-
det som sitt yrke. Levde mellan åren 1868-1967.
Levi Rickson är även pappa till kända Man borde
inte sova
, en låt som värmländska Sven-Ingvars
gjort på skiva.


Åke Grönberg sjöng in låten vid två tillfällen. 1942
samt 1957. Åke Grönberg var ju även en aktad aktör
på teater och film. Grönberg föddes 1914 och avled helt
plötsligt en septemberdag 1969.
------------------------------------------------------------------
Bilder: www.jeremiassessionband.com / www.filmklassiker.se

Kommentarer
Postat av: Kaj

"Tess lördan" är en fin melodi. Jag tycker mycket om Sven-Ingvars version från LP:n "Man borde inte sova". För övrigt Sven-Ingvars bästa platta genom tiderna, tycker jag. Synd att inte den skivan har blivit återutgiven på CD. Den hamnade nog i skuggan av den hyllade Frödingplattan skulle jag tro.

Åke Grönbergs version av "Tess lördan" är också jättefin.

2011-02-16 @ 22:04:06
Postat av: Roger

Helt klart så är även Sven-Ingvars version njutbar. Men i den stunden jag hörde Åke Grönberg leverera den så kändes allt så rätt. Den åkte raka vägen in i hjärtat.

Mvh Roger.

2011-02-17 @ 11:33:46
Postat av: Björn Jakobsson

Jag är själv väldigt svag för Jeremias folkliga texter och håller med Kaj om Sven-Ingvars LP "Man borde inte sova" är en bortglömd klassiker. Min personliga favoritinspelning av Jeremias-visa är dock Gustaf Torrestads inspelning av "Man borde inte sova" som jag hade på 78-varvare för några år sedan.

2011-02-18 @ 19:25:21
URL: http://beji.webb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0