Farmor och farfars hus



"Till Knut Amandus Lindkvist i Hemmingsmark försäljer undertecknad härmed jordlägenhet  Görjänget nr. 1 om 8,1840 ar under lägenheten Görjänget nr. 1 om 5,07 hektar, avsöndrad från hemmansdelen 1/16 mantal N: 17 i Hortlax, för en överenskommen köpesumma av tretusen (3.000) kronor.

Hortlax den 19 februari 1918.
K. Wiklund.

Härmed nöjd som ovan
K. A. Lindqvist.
Köpare.

Wittna, Karl Asplund. Johanna Asplund".
-----------------------------------------------------------------------
I tur och ordning anlände barnen:

Ingvar, Erik, Emmy, Elsa, Gunnar, Sven, Artur, John, Sigrid, Åke.


Huset var beläget precis vid Hortlaxvägen. Strax utanför brukade Jävrebussen stanna för att plocka upp de passagerare som skulle in till stan. Och det hände titt som tätt, att min farmor, som var en person som älskade att umgås med människor, knackade på köksfönstret och vinkade med handen för att be resenärerna komma in på en kopp kaffe. Ja, det fanns de som tyckte att farmor och farfars hus mest liknade ett gästgiveri.

De mest fantastiska var att omkring 1961/62 så flyttade även mina morföräldrar in hos farmor och farfar i deras vindsvåning. Jag hade dem alla samlade i samma hus: därnere fanns farmor och farfar, däruppe fanns mormor och morfar. Det var underbart som barn att hälsa på. När jag kom in till farmor, ja, då kom karamellskålen fram omdelelbart. Däruppe hos mormor, jodå, där hände samma sak. Karameller och gott fikabröd vart än jag kom.
Behöver jag säga att jag älskade mina far- och morföräldrar väldigt mycket?
-----------------------------
Roger.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0