"Och nu blir det reklam..."

Sjunker ner i sköna soffan. På bordet ligger mina fjärrkontroller och bara väntar på sin "husse". Snart startar favoritprogrammet, ser på klockan - jodå, endast tre ynka minuter kvar tills det smäller. Kaffet är nykokt, den bruna pepparkakan ligger och sneglar på mig från sin plats i brödkorgen. En minut kvar; greppar fjärrisen precis som Gary Cooper gjorde med sin pistol i kultfilmen "Sheriffen". En sak skiljer oss dock, Gary hade svart cowboyhatt, jag har endast min gamla vintermössa. 7,6,5,4,3,2,1 PANG! Äntligen! Ljudet på nummer 18, har börjat bli lomhörd. Har ställt TV:n nära soffan, har börjat se illa. Sjunker ner i soffan tre meter. Åhhh, känner mig salig...Men vad nu då? Reklam...nu...igen! Nåja, tar min pepparkaka, dricker mitt Gevalia, såja, snart börjar programmet.

Bettan! Kom, nu börjar det om igen...skynda dig så du inte missar...! Ahh, sjunker ännu djupare ner, ända till golvet - kanske ända till trossbotten, men det är väl inte möjligt. Nåväl! Programmet är i alla fall i full gång...men vänta nu...åh, säg inte....REKLAM - IGEN!!! Skyndar in på toan. Det jag skall göra gör jag fort, i blixtens hastighet. Ojdå, visst ja, glömde fälla upp ringen, vad ska Bettan säga? "Har det börjat", ropar jag från toan in till min hustru som sitter med sin stickning.

Ner i soffan igen. Nu svävar jag på moln, mitt favoritprogram. Nämen, säg inte....REKLAM - IGEN. Jag tror jag håller på att bi tokig. Man visar ju mer reklam än själva huvudprogrammet. Snacka om hjärntvätt. Handsvetten gör att greppet om pistolen, förlåt fjärrkontrollen, nästan glider ur mitt vana grepp, kan det var för att jag är upprörd. När programmet är slut, tittar jag frågande på min hustru. Känner mig blåst, besviken och förd bakom ljuset. Vid den här tidpunkten, vet jag mer om ICA-Stig, Teliatelefoner med svarta får än jag vet handlingen i det program som jag egentligen skulle se. Nåt är alltså fel! I min desperation föds tanken att jag kanske i alla fall gör som gamle Gary. Jag köper mig en pistol för att nästa gång reklamen blir mig övermäktig tar jag pistolen istället  för fjärrisen och skjuter sönder TV och reklaminslag så det bara ryker. Kunde Gary så kan väl jag...


Det börjar alltmer likna hjärntvätt...


...istället för mitt favoritprogram så dominerar reklamen med
ICA-Stig och hans kompisar bl. a.
-------------------------------------------------------------------
Bilder: www.sotochsnygg.se / www.smalaelefanten.com


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0