Astmatisk skata på hembesök

"ROGEEER!" hörde jag min hustru ropa, infrån huset. Själv låg jag och vilade i en solstol i vår grillhörna. Av skriket att döma, så var det något alldels extra som hänt därinne i köksregionen.
   - Roger, du måste komma, skynda dig...

I ivern lämnade jag mina foppatofflor, och sprang lika fort som legenden Gunder Hägg en gång gjorde. När jag passerade köksfönstret ser jag något som flaxar och har sig. Men det kan väl ändå inte...
Jo, visst var det så! Det var en skata som flugit raka spåret in i köket. Kanske att den hade fel på sin navigeringsutrustning, vad vet jag, men den flaxade i vild panik vid köksfönstret, så det ramlade både det ena och det andra från fönsterbänken.

Den stackars kraken hade även en andning som gränsade åt det astmatiska hållet. Jag skyndade mig ut i bodan, hämtade en gammal matta, som jag helt sonika kastade över skatan, som i samma stund slutade flaxa. Sen tog jag försiktigt (som Jonas Wahlström på Skansen brukar göra) och lyfte ut den. Den flög sen iväg på egna starka vingar. Men om den väntat lite, hade den gärna fått låna den inhalator som står i medicinskåpet. Men den kan den få nästa gång den behagar att titta förbi...
------------------------------------------------
Roger Lindqvist.


Idag hade vi skatbesök. Alltid lika roligt att få främmande.

Men det är inte alla gäster som flaxar som denna besökare

gjorde. Och aldrig har jag väl någonsin tidigare behövt lyfta
ut en gäst på besök.

-------------------------------------------------------
Bild: www.wikipedia.com

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0