Axel och Signe Grahn i Hortlax

I ett vitt hus vid Skatanvägen i Hortlax bodde Axel och Signe Grahn. Huset är sedan länge borta, och ett nytt tegelhus står nu på den plats där familjen Grahn en gång bodde. Signe var min mormors syster, och alltså dotter till Jonas Jonsson som nämndes i det föregående inlägget.  Hon gifte sig 1914 med sågverksarbetaren Axel Grahn från Roknäs. Signe föddes 1890 och gick ur tiden vid midsommartid 1960. Hennes make, Axel, föddes 1892 och
avled hösten 1966. Jag har i min ägo några bilder som berättar hur de båda såg ut.



Axel och Signe Grahn med dottern Anna-Lisa Stenmark i hemmet i

Maran, Hortlax, 1954.


Axel Grahn på dottern Anna-Lisas 50-årsdag den 7 augusti 1965.



Fr. v. Märta Viklund, f. Jonsson syster till Signe Grahn. Samt jubilaren
Anna-Lisa Stenmark, f. Grahn, Astrid Jonsson, f. Lundgren, hustru till
Signes bror Tycko Jonsson. Astrid var syster till min morfar Sanfrid.
Tycko var bror till min mormor Beda. T.h. Axel Grahn.



Ivar, Ebba, Göta Jonsson, Margit Sundström, Märta Viklund, Karin och
Ingeborg. Göta Jonsson var maka till Gideon Jonsson, bror till Signe,
Tycko och Beda.



Vid Axel Grahns stuga i Maran. Stående t.v. Märta Viklund, sittande i
blå klänning Margit Sundström, Märtas dotter, Axel och längst bak
Irma?
---------------------------------------------------------------------------


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0