BILSALONGEN 1954

Stockholms Bilsalong 1954 blev ett förnämligt tillskott till Europas bilmässor och den svenska huvudstaden har nu fått en årlig, får man hoppas, Bilsalong, som kommer att vara till nytta för svensk företagsamhet och hjälpa till att skapa good will i utlandet.

Stockholms Bilsalong kan nu utan vidare mäta sig med de största bilmässorna runt om i världen. Den har sanktion från högsta internationella myndighet. En sanktion som det tagit Folke Claesson ett par år att införskaffa! Omkring 200.000 åskådare räknar man med att Bilsalongen skall kunna räkna in när man den 5 april går att bokföra resultatet. En måhända optimistisk men ingalunda ouppnåelig siffra!

Biltrafikens expansion är enorm i vårt land. I fjol såldes hos oss 90.000 nya bilar, i år väntas siffran passera 100.000. Segertåget för bilen - ja, det är ingen ordlek - är omtvistlig till den milda grad att vi även på motorismens område sägs vara helt "amerikaniserad".

Att döma av olika undersökningar återfinns bilägarna numera inte bara inom de högre socialgrupperna utan åtskilliga arbetare har också haft råd att skaffa en bil under senare år. Orsakerna till detta är många men ett viktigt skäl är otvivelaktigt att väntetiden för nya bilar numera är mycket kortare än för nya bostäder - eller för en bostad överhuvudtaget.



Det finns bilar här i världen och sen finns det "Jag", säger de konser-
vativa engelsmännen, därmed syftande på den engelska vagnen Jag-
uar. Här ses en dylik, specialbyggd vagn, med smäckra och eleganta
linjer, en riktig skönhet på bilmarknaden. Det är inte att undra över om
fröken Gun Älvedal ler ett belåtet leende. Inte alla dar man ens får
sitta i en sån vagn! Riktigt vrålåk!



Nya Volkswagen är en liten förnämlig skapelse, som ytterligare höjer
det redan förut stora intresset för denna vagn. Hästkraftsantalet i mo-
torn har ökats med 4 och det ger bättre acceleration och ökad snabb-
het. Vagnens utrymmen är också utomordentligt väl tillvarataget. Mo-
torns placering är som förut mycket bra och ger tillfälle till lätt åtkom-
lighet. Undra på att de söta flickorna är belåtna med sin nya Volkswa-
gen.



Skoda 1200 är försedd med 4-cylindrig motor med volym av 1221
cm2 med max. effekt av 4.000 varv/min. Hästkraftsantalet är 36.
Tjänstevikten är 1.140 kg och max.-hastigheten anges till 110 km/tim.
Finns i flera modeller och särskilt stationsvagnen har blivit populär
nere på Kontinenten. Säkert något för oss också.



Bil i "normal" folkvagnsklass är lilla trevliga Lloyd 2-cylindrig 2-takts-
motor med 386 cm2 cylindervolym, utvecklande 13 hkr. vid 3.750
varv/min. Luftkylning. Framhjulsdrift och kuggstångsstyrning. Hydra-
uliska 4-hjulsbromsar, rattväxel, 3 xäxlar fram och en bak. Moderat
och överkomligt pris: en bit ovanför 5.000 kronor.



Direkt från Frihamnen kom denna bil av märket Dodge, när vår foto-
graf passade på att knäppa en bild. Det är en Dodge Hornet, utrustad
med 150 hkr, effekt, 8-cylindrig motor av V-8 modell som garanterar
en toppfart av hela 170 km/tim. Automatiskt är det mesta och på bilden
ses just det moment som innebär att taket skall försvinna.



MERCEDES BENZ 300 är en av den tyska bilindustrins allra förnämligaste
skapelser. 6-cylindrig motor om 2996 cm2 ger vagnen en topphastighet
uppåt de 200 km/tim. Här är den kända tävlingsföraren Gösta Bergqvist
som stolt demonstrerar sin förnämliga vagn, vilken dock i prisläge ligger
så till att man mer som skämt får ta det tyska uttrycket "Mercedes 300
är Tysklands folkvagn!"



CLIPPER DE LUXE CLUB SEDAN är en 2-dörrars strömlinjeformad vagn
i absoluta topp- och lyxklassen, som har en motor på hela 165 hkr. och
följaktligen kan prestera farter närmare de 200 km/tim. som anses vara
"övergräns". Automatisk växellåda, tyst, nästan ljudlös gång, samt alla
de moderna finesserna.



FJÄRRSTYRD MODELLBANA

Det blir inte bara bilar av olika slag som kommer att glädja Bilsalongens besökare. En sak som säkert kommer att fånga allmänhetens stora intresse är den automodellbana, helt fjärrstyrd, som kommer att visas under den tid Salongen är öppen.

På naturtrogna gator och landsvägar jagar där små modellbilar fram. Hastigheten på de små fordonen är så fantastisk hög som 90 km/tim. Bilarna kör på gummihjul och på de kurvrika vägarna, späckade med järnvägsövergångar och andra besvärligheter, blir det säkert "millimetersnudd" flera gånger, men allt ordnas och dirigeras av en enda man, som från ett kontrollbord ser till att allt fungerar som det skall.

Denne "kontrollant" har ledningar på hela 6.500 meter till sitt förfogande! Här är det inte enbart förströelse som bjuds. Här får åskådaren även trafikundervisning och får lära sig många olika, för trafiken viktiga, detaljer. Allt vad som förekommer i det dagliga livet i trafiken passerar här revy!




SUNBEAM ALPINE är åter en typisk exponent för den engelska bil-
industrin, där man lätt fastnar för de svepande, mjuka linjerna. (När
man inte helt går in för kantighet!). Sunbeam är en snabb vagn i rent
sportvagnsutförande, med hög topphastighet och strålande vägförmåga.



CRESTLINE SKYLINER, en läcker Ford-skapelse, som snabbt vunnit
popularitet var den visat sig. 2-dörrars sportbetonad coupé, utrustad
med alla moderna teknikens främsta finesser. Ett flott vrålåk.



HILLMAN CALIFORNIAN, en vackert strömlinjeformad engelsk vagn i
mellanklassen. Goda vägegenskaper och härliga siktmöjligheter.



TAUNUS 12 M är utrustad med en 38 hkr stark högkompressionsmotor.
Toppfart 110 km/tim. 4-cylindrig motor och en vikt av endast 940 kilo-
gram.



FIAT 500, den italienska populärvagnen. Rymlig och oerhört ekonom-
isk i drift. Härliga köregenskaper c:a o,5 liter per mil. FIAT 1400 är en
hypermodern bil med eleganta linjer. Topphastigheten ligger på drygt
120 km/tim. Låg bensinförbrukning, endast 1 liter per mil. 4-cylindrig
motor med effekt av 44 hkr vid 4.400 varv/min. Hydrauliska 4-hjuls-
bromsar och 2-delad kardanaxel.



FIAT 1400, beskrivning se ovan.



IFA F 8, framhjulsdriven småvagn av yppersta klass. 2-cylindrig 2-
taktsmotor med motoreffekt 20 hkr vid 3.500 varv/min. Tjänstevikt
omkring 880 kg och topphastighet på c:a 85 km/tim. 4.800 kronor.



MG TF är en typisk engelsk sportvagn med alla de goda egenskaper
man har rätt att fordra av en sådan vagn. Fullt tillräckliga prestanda
både ifråga om fart och komfort, samtidigt som den fyller alla anspråk
på acceleration och toppfart. Grann.



RENAULT CV 4 är den franska folkbilen, som med rätta vunnit en oer-
hörd marknad Europa runt. Småvagnen har lätta, vackra linjer och för
en dylik liten bil fantastiskt goda vägegenskaper. Mycket låg bensin-
förbrukning med fint "driv" vid marschfart på omkring 75-85 km/tim.
Svansmotor.



¤ SALONGSMÄRKEN ¤

Förteckningen över märkena på Bilsalongen visar det oerhört imponerande antalet av 69 olika personbilar och 32 lastvagnsdito. Här följer de märken som finns med:


¤ Alfa Romeo ¤ Alvis ¤ Anglia ¤ Bentley ¤ BMW ¤ Borgward ¤ Hansa ¤ Buick ¤ Cadillac ¤ Champion ¤ Checker ¤ Chevrolet ¤ Chrysler ¤ Citroën ¤ Consul ¤ Crestline ¤ Customline ¤ De Soto ¤ DKW ¤ Dodge ¤ EMW ¤ Ferrari ¤ Fiat ¤ Goliath ¤ Hillman ¤ Hatchkiss ¤ Humber ¤ IFA ¤ Jaguar ¤ Land-Rover ¤ Lincoln ¤ Lloyd ¤ Marathon ¤ Mercedes-Benz ¤ Mercury ¤ MG ¤ Morgan ¤ Morris ¤ Moskwitsch ¤ Nash ¤ Oldsmobile ¤ Opel ¤ Packard ¤ Peugot ¤ Panhard ¤ Plymouth ¤ Pobeda ¤ Pontiac ¤ Popular ¤ Porsche ¤ Prefect ¤ Renault ¤ Riley ¤ Rover ¤ Saab ¤ Simca ¤ Singer ¤ Skoda ¤ Standard ¤ Studebaker ¤ Sunbeam-Talbot ¤ Taunus ¤ Triumph ¤ Vauxhall ¤ Vedette ¤ Willys Overland ¤ Volkswagen ¤ Wolseley ¤ Zephyr ¤ Zim ¤

Lastbilar:

¤ AEC ¤ Bedford ¤ Borgward ¤ Chevrolet ¤ Commer ¤ DKW ¤ Dodge ¤ Fargo, USA ¤ Fargo, England ¤ Ford, USA ¤ Ford,England ¤ Ford,Tyskland ¤ IFA ¤ Klatte ¤ Krupp ¤ Land-Rover ¤ Leyland ¤ Lloyd ¤ Magirus-Deutz ¤ Mercedes-Benz ¤ Morris-Commercial ¤ Opel ¤ Peugot ¤ Renault ¤ Scania-Vabis ¤ Skoda ¤ Standard ¤ Studebaker ¤ Tempo ¤ Willys-Overland ¤ Volkswagen ¤

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
FRIHET ¤ Den 31 mars 1954.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0