Det som var nytt då - kallas veteraner idag...

En röd nummerskylt på bilen, var förut ett tecken på att den var sprillans ny. (Och bilens lack den glänste) enligt sångaren Arne Quick vars melodi "Rosen" som drog fram som en farsot över landet 1969. Personbilar, typ, Volvo PV, Amazon m.m. som var nya då, kallas idag kort och gott för veteranbilar. Intresset är stort bland vårt folks innevånare. Ikväll visar man t.e.x. upp fina gamla godingar på Badhusparken i Piteå. I Hennings fotoalbum finns några exempel på hur en "vardaglig" bil kunde se ut året 1969. I dag är samma bilar skattebefriade och som tidigare sagts: Veteraner!


Volvo PV. Året är 1969. Gerd och Henning är på vinteutflykt med
goda vänner, Jan-Erik och Viveka. Jan-Eriks bil är den som syns på
bilden. Då, en bil bland många andra, idag tittar man flera gånger extra
om man råkar se den köra förbi på vägen. Idag kallas den för veteran.


Ett husvagn fanns påhängt på Jan-Eriks PV. På bilden ses fr. v.
Viveka, Henning och Gerd. Husvagnet är idag en raritet, då, endast
ett vanligt ordinärt husvagn.


Vid Byskeälven, framför PV:n ses Viveka, Jan-Erik och Gerd. Lägg
märke till Jan-Eriks filmkamera, då, en vanlig filmkamera bland alla
andra, idag en antikvitet.


Hennings Kadett Coupé årsmodell -66. Framför bilen står en så
kallad "Hundkoja". En bil som inte precis hör till vanligheterna idag.


Sommaren 1969 ses samma Kadett stående utanför en campingstuga
i Stockholm. Jag minns mycket väl när de röda nummerplåtarna ännu
fanns kvar. Idag är bilen sedan länge borta.

-----------------------------------------------------------------------------
Foto: Henning Höglund.


Kommentarer
Postat av: HARDKÅRE

wow...fina bilder (bilar m.m.) länkar bloggen så jag kommer ihåg att titta mera senare.thanx.

2011-07-21 @ 22:00:32
URL: http://backinblack.bloggplatsen.se
Postat av: Ing-Marie

Som sagt jag brukar kolla på din blogg då och då eftersom jag tycker det är så kul med dina bilder från Piteå. Nu får jag se att denna Viveca f d Lundgren är min kusin och hennes dåvarande kille Jan-Erik Karlsson. Kul :-) Hälsningar Ing-Marie från Kåge

2011-07-22 @ 10:15:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0