"Faster-Emmy-karameller"


"Faster Emmy karameller". Jo, jag kallar dem så p.g.a. att min
faster brukade bjuda mig på sådana när jag var barn. Emmy och hennes
man, John, bodde i ett rött hus vid Hortlaxvägen. John hade sitt skomakeri
på tomten. När skomakeriet så småningom lades ner, så fick John anställ-
ning som snickare vid Hortlaxhus. /Foto: Roger Lindqvist.


Emmy Risberg (1914-1998).  Min numera bortgångna faster -
storasyster till min far - hade en stor portion humor, men hade även
fötts med skinn på näsan. Hon var en dam som visste vad hon ville.
Hon brukade bjuda mig ur sin karamellskål, och där låg som oftast
kolabönor, av mig döpt till "Faster-Emmy-karameller". Vi firade hög-
tider tillsammans, åkte på semester ihop, vi umgicks en hel del.

--------------------------------------------------------------------------


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0