Mini-utställning om emigration

Midsommarafton 1991 hade vi släktträff i Hemmingsmark. Det var en träff som omfattade den släktgren som fanns på min farmor Hannas sida. Gerald, Sandy och Eric Nelson från USA var också med. 160 personer hade mött upp (om det har jag tidigare skrivit). Inför släktträffen, hade jag gjort en liten mini-utställning om farmors släkt. Två av hennes syskon (Hulda o Viktor) utvandrade till Minneapolis 1904 resp. 1910. När jag häromdagen var uppe på min vinda, så hittade jag en del föremål (som jag naturligtvis sparat) och som användes på träffen. Det var foton, berättelser m.m. som jag hade klistrat upp på en skärm, som sedan hängde i lokalen där vi senare åt vår middag. Litegrann av det materialet publiceras här:


En berättelse om farmors syskon, Hulda och Viktor, som 1904 resp.
1910, utvandrade till Nord-Amerika.


Farmors föräldrahem i Stensjökullen, Blåsmark. Inköpt av hennes far,
Erik Anton Eriksson, 1878.



Den 5 oktober 1904 åkte familjen Frans Wikström till det förlovade
landet. Familjen åkte via Göteborg till Grimsby med ångaren "Rollo".
Familjen bestod av: Fadern Frans, modern Hulda och de två barnen
Hugo Marino och Vega Syrena.



Viktor Eriksson från Stensjökullen i Blåsmark, lämnade Sverige den
26 augusti 1910 med ångaren "Calypso" f.v.b. till Hull i England.
Viktors mål var liksom systern Hulda, Minneapolis i Nord-Amerika.


En julhälsning från Syrena Nelson till moster Hannah (min farmor) från
1950-talet. Hon skriver: "Tiden går fort, nu är det jul igen, ock vi vill
att ni har en trevlig jul ock ett gått nytt år. Det är så mycket strid i
världen, om vi alla kunde taga Jesus Barnet in i våra hjärtan. Må Gud
vara med eder alla ock giva eder en fridfull Jul. Hälsa alla, vänligen
Syrena".


Ytterligare en hälsning om julefrid från Syrena Nelson till kusinen
Elsa Lundmark i Hortlax. Hon skriver: "Vi mår bra ock jag har Everetts
mor här, har varit här snart tre år, hon är 87. Jag är glad att denna
förälder mår någorlunda bra". Everett Nelson var Syrenas make. Rogers
anm.


För att motverka emigrationen, så gjordes detta upprop av "National-
föreningen mot emigrationen".


Svenska Amerika Linien - en av många bolag som slogs om att få
frakta över de tusen och åter tusen emigranter som "flydde" landet.
Det var en lukrativ rörelse för de olika rederibolagen detta med
emigration.


Faktaruta som jag gjorde om emigration, inför släktträffen 1991.


Carl-Amandus Eriksson (1877-1921) med makan:
Johanna f. Risberg (1876-1967). Carl-Amandus var min farmorfars
halvbror.


Andreas Eriksson (1880-1962) med makan:
Edith f. Berglund (1897-1982). Andreas var också han halvbror
till min farmorsfar Erik Anton Eriksson (1846-1916). Paret Eriksson
bodde i Blåsmark.
----------------------------------------------------------------------------


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0