LASSES orkester - Piteå

I februari 1973 började jag så smått att spela ute på danser. Dragspelaren Stig Wikström och hans bror, Lars-Erik, hade bildat ett band Lasses där de ville att jag skulle börja. I min dagbok från torsdagen den 8 februari 1973 skriver jag detta:

"Stig Wikström ringde i går och sa att vi skulle öva i kväll
 (om det gick bra) halv 6, hemma hos honom i stan."

Fredagen den 9 februari var orkestern inbokade för en spelning på Godtemplarhuset på Sundsgatan i Piteå. Av denna anledning så präntade jag ner dessa kråkfötter i dagboken:

"Vi ska spela på Godtemplarhuset i Piteå på GDV (Gammel-
 Dansens Vänner). Jag var hos Stig Wikström och övade i
 går. Det gick mycket bra, om ännu bättre i kväll. Kommer
 att tjäna ca 150-200 kr. Vi spelar från 9-12. Det är ett års-
 möte av något slag".

I en annan bok finns antecknat hur mycket gage vi fick. Tyvärr så finns bara en bråkdel av spelningarna med:

"LASSES" ork. (gage).
 
Godtemplarhuset i Piteå. Gage: 115 kr. Den 9/2 1973.

 Spelning på bröllop i Öjebyn den 17/2 1973. Gage: 200 kr.

 GDV-träning i Pitholm den 23/2 1973. Gage: 50 kr.

 Renkronan i Vidsel lördag den 24/2 1973. Började klockan
 20.30. Gage: 175 kr. Gick mycket bra!

 Sporthallen i Norrfjärden den 3 mars 1973. Klockan 20.30-
 01.00. Gage: 200 kr.
 
 Spelning i Pitholm den 12 maj 1973. Har inte spelat på länge
 Stig Wikström har varit sjuk. Gick mycket bra! Gage: 200 kr.

 Spelning i Jävre den 19 maj 1973. Gage: 200 kr. OBS! Slags-
 mål utanför medborgarhuset under kvällen.

Under sommaren 1973 fick jag anbud av Älvsbyorkestern John Harrys. I samma anteckningsbok har min mor skrivit:

 "Roger börjar att spela. Lillträsk den 20 juli 1973.
  125 kr. plus 25 kr. till bensin."

1973 hade jag inget körkort. Min mor och far skjutsade mig till spelningen i Lillträsk därav bensinpengarna på 25 kronor til min far, utbetalade av kapellmästaren Harry Berglund. På dansen i Lillträsk var även min farbror Gunnar och hans fru Aina med. Vikarierande basist i bandet denna afton var Sven-Åke Andersson från Älvsbyorkestern "Leffes". Fem år senare, 1978, skulle Svennes och mina vägar än en gång korsas. Svenne blev då medlem i Rolf Åhmans orkester.


STIG WIKSTRÖM spelade dragspel i orkestern.
Någon ordinarie basist fanns inte. Det var olika
från spelning till spelning.


LARS-ERIK WIKSTRÖM var yngre bror till Stig. Han var
bandets gitarrist och sångare. Lasse var den som oftast
kom och hämtade mig. Han och jag bodde i samma by.
I bilen (en vit Ford Herrgårdsvagn) hade han en musik-
anläggning, tror den hette "Dubbel-8". Ur denna manick
ljöd bl. a. Cool Candys med Silvermåne över bergen...
----------------------------------------------------------------

Kommentarer
Postat av: Krister Vikström

Haha... Stig är ju min far :-) Detta är kuriosa på hög nivå.

2011-08-29 @ 10:29:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0