När Palle fyllde femtio...

I Blåsmark inte så långt från mormor & morfars hus bodde Paul "Palle" Häggkvist med familj. Ibland fick jag följa med morfar på somrarna till det potatisland som han hade vid sitt f.d. hus. Det hände då att vi gjorde ett besök hos Palle. Morfar hade en gång jobbat hos Palle i hans jordbruk, och jag tror att han trivdes bra i Palles sällskap. Paul var en man med stor humor och ett glatt skratt. Jag kan inte säga att jag kände honom närmare, utan endast genom morfars vänskap med honom. Paul hade en dotter, Inga-Maj, som gick i samma klass som mig. Morfar Sanfrid pratade ofta och gärna om f.d. grannen Palle, och när han gjorde det så märktes att han tyckte Palle var en "bra kar´l", en person som man kunde lita på. När jag påbörjade min släktforskning i början av 90-talet, hamnade jag en dag hemma i köket hos Paul och hans fru Margareta. Man hade haft en utställning om byn, och där fanns några bilder som jag blev intresserad av.

Palle och hans hustru finns inte i livet idag. De avled med några års mellanrum. I min klippsamling från året 1969, har jag sparat ett urklipp som handlar om Paul Häggkvist när han skulle fylla de femtio.


Paul Häggkvist.

50 år fyller den 17 juni hemmansägare Paul Häggkvist, Blåsmark. Jubilaren är född i ett bondhem i Svensbyn och valde att vid mogen ålder fortsätta som egen företagare i modernäringen. Han startade dessa sina föresatser med att öka sina kunskaper och gick därför lantmannaskolan på Gran. Man kan säga att den kursen gav dubbel utdelning, för där fann han sin blivande maka, och detta i sin tur resulterade i förvärv av svärfaderns hemman i Blåsmark.

Här kom kunnandet och krafterna till pass, ty hektaren var många och arbetsdagarna har minsann blivit både långa och innehållsrika. För dagens bonde gäller det att följa med i utvecklingen och ta vara på nya rön och idéer. Jubilaren är väl medveten om detta och därför har han bl. a. deltagit i utbildningskurser för KR-jordbrukare. Trots de många uppgifterna har det ändå blivit tid över för en hobby. Jakten är det stora fritidsintresset. Sedan många år leder han på ett mycket uppskattat sätt arbetet inom jaktvårdsområdet.

Paul Häggkvist är i besittning av en stor portion humor och denna har bl. a. förskaffat honom många vänner. På högtidsdagen kommer därför många goda tankar med om fortsatt välgång att strömma den sympatiske jubilaren till mötes.
-------------------------------------------------
PITEÅ-TIDNINGEN ¤ Den 16 juni 1969.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0