På Gällivarebesök sommaren 1966

30 mil från oss bodde mina kusiner Åsa och My. Så varje sommar styrde vi kosan mot Gällivare för att hälsa på. Sommaren 1966 var inget undantag. Vi packade våran Volkswagen och begav oss upp mot midnattssolens hemstad. På samma resa åkte även Gerd och Henning, samt icke morfar Sanfrid att förglömma. I Hennings vita Opel Rekord spelades radion på högsta volym. Ibland när vi stannade på nåt rastställe och jag blivit less på att sitta i baksätet på farsans bubbla, brukade jag få "hoppa över" i Henning och Gerds bil. Det var då som jag insöp bl. a. Svensktoppen som paret Höglund/Lindqvist lyssande på. 1966-års svensktoppslåtar var som följer: Björkens Visa - Hootenanny Singers, En sommardröm - Östen Warnerbring, Ta Av Dig Skorna - Povel Ramel, Vägen Hem - Ola Hermanssons, Säg Inte Nej, Säg Kanske - Sven-Ingvars, Timmen Blå - Country Four, Marianne - Hootenanny Singers, Balladen Om Den Blå Baskern - Anita Lindblom, Det Är Så Lätt Att Leva Livet - Gitte Henning, En Prästkrage I Min Hand - Sven-Ingvars.


ÅSA (på bilden) var min kusin. MY hette hennes lillasyster. Kusinerna
bodde i Gällivare, 30 mil från Hortlax. Sommaren 1966 åkte vi på det
vanliga besöket. Med på resan var även Gerd, Henning och morfar
Sanfrid. När jag blev less att sitta i vår VW så fick jag byta till Henning
och Gerds vita Opel Rekord. Jag tyckte det var mera spännande att
åka med dem, kanske för att Henning körde lite fortare än min pappa.
-----------------------------------------------------------------------------


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0