"Så går en dag än från vår tid och kommer aldrig åter"

Den 4 juni 2005 dog mina pappa, 82 år gammal. Han som jämt funnits i min absoluta närhet var plötsligt borta. Hans sista år präglades av sjukdom. Så samtidigt som det var tråkigt, så var det även honom förunnat att få komma till stillhet och ro, långt bort från all oro och smärta. Klockan var 20.45 när han for sin väg. Ett djupt andetag - och han var borta. På pappas nattygsbord stod ett foto, föreställande min pappas far och mor, Amandus och Hanna Lindqvist. Ovanför hans säng hängde ett flygfoto över huset där pappa och mamma hann bo i 25 år. Huset vid Hortlaxvägen betydde väldigt mycket för farsan. Det var där som han tillbringade en stor del av sitt liv, under de mest yrkesverksamma åren. Huset var hans borg, hans tilllykt. Och i omgivningen fanns den där skogen som han brukade gå i. Han var sitt Hortlax troget djupt in i hjärtat. Tur var väl då att han också fick somna in i hjärtat av sin älskade by.

I dag har det alltså gått 6 år sedan han dog. 82 år gick han och trampade i den norrländska myllan, 82 år av skratt, glädje, lycka och ibland även sorg. Precis allt det där som våra liv har i sitt innehåll. Varje dag är ju en gåva, men den kommer aldrig mer åter. "Så går en dag från vår tid och kommer aldrig åter". Just precis dessa ord kom jag att tänka på när jag satte mig att skriva. Och det är ju en sanning som väl alla kan skriva under på.


Min far i ungdomens glada dagar. Fjärran från sjukdom, ålderdom och
död.


Min far och min syrra. Pappa jobbar på Lövholmens sågverk, samtidigt
som han köper hus och renoverar. Ja, tiden räckte ibland inte till.


På ålderns höst umgås mina föräldrar väldigt mycket med sina barn-
barn. "En glädje utan dess like", som de båda uttryckte det. På ålderns
höst berättar pappa ofta om sin minnen från den tid som han låg ute
till havs. En period i hans liv som också symboliserade ungdom, kraft
och hälsa.


2004 - slutet nalkas. Pappas hälsa är nedbruten. Men den berömda
glimten finns ändå kvar i hans ögon. Lördagskvällen den 4 juni 2005
avlider han i sin säng. Hans tid på jorden blev 82 år.
-----------------------------------------------------------


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0