Släktbesök

I förra veckan fick jag besök. Det var de tre syskonen Torbjörn, Ann-Marie och Tommy Wallstén som gjorde mig den äran. Ann-Marie heter numera Larsson i efternamn, och alla bor de i Tullinge i Stockholm. Orsaken till besöket var att man ville veta lite mera om sin mormor Hilmas ursprung. Hilma var född 1893 i Hemmingsmark och hette Lindqvist som flicka. Hon gifte sig så småningom med Hortlaxbon Hjalmar Berg, och fick dottern Naima, f. 1918. Hilma dog i barnsäng 1920, i samma hus som senare blev mitt föräldrahem i Hortlax. Naima lever fortfarande och bor numera på Kärrdala Äldreboende i Tullinge.

Naima gifte sig med Anton (1910-1989) och fick barnen; Torbjörn f. 1938 i Munksund, har varit musiker med eget band, spelade trumpet. Ann-Marie, f. 1941 i Waxholm, har även hon spelat bl. a. dragspel. Ann-Marie beskriver sig själv som en "skrivarsjäl". Tommy, f. 1947 i Tureberg, han är trummis och spelar med ett band på fritiden. De uppräknade personerna är mina fyrmänningar. Min farfar Amandus och deras mormor Hilma var således kusiner. Min far John och deras mor Naima var tremänningar. Jsut idag har jag skickat en del material till Ann-Marie i Tullinge. Även hon har varit vänlig och sänt mig uppgifter som rör vår släktgren, Lindqvist. Fortsättning följer...


Hilma Berg, f. Lindqvist 1893 i Hemmingsmark. Gifte sig med
Hjalmar Berg i Hortlax. 1918 föddes dottern Naima. Paret
Berg bodde då i det hus som senare skulle bli mitt föräldrahem.
Hilma Berg avled i barnsäng 1920, 27 år gammal. Hilma är mor-
mor till Ann-Marie Larsson och Torbjörn och Tommy Wallstén i
Tullinge.
---------------------------------------------------


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0