En gång var min stora passion att...

...teckna. När jag bodde hemma kunde mina teckningar ta flera timmar i anspråk. Det var påhittade gubbar, men även karikatyrer och porträtt av kändisar inom TV, film, teater och politik. Jag minns att jag gjorde en teckning av bl. a. dåvarande högerledaren Yngve Holmberg i mitt välfyllda ritblock. Det var inte bara Holmberg som ståtade med sin nuna på mina vita ark, där fanns också Charles de Gaulle, Greta Garbo, Gösta Ekman m. fl. Som den hamster jag är, så finns åtskilligt sparat åt eftervärlden. Idag hittade jag några av dessa figurer som jag tecknat. Året var 1969, jag skulle fylla 12 i september. Så här kommer de, som skuggor ur det förflutna:
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Henrik Ibsen.


Charles de Gaulle.


August Strindberg & Selma Lagerlöf.


Gösta Ekman d.ä. & Greta Garbo.


Dag Hammarsköld.

¤¤¤¤
Teckningar: Roger Lindqvist, 1969.¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Kommentarer
Postat av: valle

I dig har Sverige missat en bra konstnär men förmodligen fått en bra batterist i stället. Dock måste jag säga att jag skulle ha gissat att teckningen på Dag H föreställde Prins Eugen. Men jag ser också Dag.

2011-03-15 @ 18:55:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0