Norsken

Min mor har alltid gillat fisk. Med min far var det precis tvärt om. Själv så hamnade jag någonstans mitt i mellan. När jag var barn så åts det en hel del fisk i mitt barndomshem - trots pappas något ambivalenta inställning i fiskfrågan ( surströmming hade han däremot inga problem med ). Inte så lång från oss bodde Kristoffer Nilsen. Han var fiskare, och åkte runt sommartid med sin bil fullastad av nyfångad strömming. Mamma var en av hans bästa kunder. Eftersom Kristoffer var norrman till grunden, så fick han heta "Norsken" och inget annat. Ett stående inslag var när min mamma ropade (på pitemål): "Nö kåm Noschken!" (Nu kommer Norsken!). Då var hennes dag räddad. Detta urklipp fanns på Piteå Tidningens familjesida i mars månad trol. 1961. Kristoffer Nilsen "Norsken" fyllde 50-år.




Kommentarer
Postat av: Ilone

När jag såg rubriken "Norsken", tänkte jag att nu har

Lindqvist stavat fel och glömt ett "r" :)



Ha det gott!

2011-03-15 @ 11:09:00
Postat av: Roger

Stavfel var det inte, även om det händer ibland det också.

/Roger.

2011-03-15 @ 13:13:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0