Renberg, Sundin & Höglund - svensk superkedja

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
"THE SWEDISH MEATBALLS"
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤


Hungrig svensk trio.
Mikael Renberg (bilden) ingår i samma superkedja
i Toronto som lagkompisarna Mats Sundin och Jonas Höglund. Kedjan
har av lagkompisen Tie Domi döpt till "The Swedish Meatballs".


Mikael Renberg, Mats Sundin och Jonas Höglund bildar förstakedja i klassiska Toronto.
Redan nu är succétrion döpt. "The Swedish Meatballs" ska regera i vinter.
   - Det var Tie Domi som som kom på namnet. För honom är köttbullar Sverige, säger Jonas Höglund.

Traden till Boston var klar. Jonas Höglund skulle bytas bort mot talangen Kyle Wanvig, 20, men övergångsförhandlingarna hann inte in i tid på grund av en krånglande fax. Papperna kom in till NHL:s högkvarter en kvart för sent. Nu har Torontos tränare general manager Pat Quinn plötsligt ändrat sig. Han vill satsa på Höglund - tillsammans med Mats Sundin och Mikael Renberg i Toronto Maple Leafs förstakedja.
   - Lite förvånad blev jag nog. Jag visste ju att Sundin och Renberg var tänkta tillsammans, men att jag skulle ingå i den kedjan var klart oväntat, säger Jonas Höglund till Sportbladet.

"Klart jag blev glad"
Alla trodde att Gary Roberts var given med svenskarna.
   - Jag var också nästan säker på att han skulle vara med. Men på första träningen läste Quinn upp kedjorna och då var jag med Sudden och Renberg. Klart jag blev glad, det är ju två världsklasspelare.

De har gått så bra för svensktrion att de nu får inleda NHL-säsongen tillsammans.
   - Han (Quinn) ska satsa på oss, vad jag förstår.

"Rena paradiset"
Jonas Höglund har haft en tuff sommar. Turerna om var han ska spela har varit många.
   - Det hade varit jobbigt att få lämna Toronto. Under dom två åren vi bott här har vi fått massor av nya vänner. Sedan är det ju det här hockeyns Mecka och är man lite hockeygalen som jag så är det rena paradiset, säger Jonas Höglund och skrattar.

Första säsongen i Toronto fick Jonas Höglund sitt stora genombrott i NHL. Han fick chansen att spela tillsammans med Mats Sundin och öste in poäng. Fjolåret var inte lika lyckat.
   - Jag vet inte riktigt varför Quinn skiljde mig och Sudden åt. Istället fick jag hoppa runt i olika kedjor och då är det jobbigt. Men man ska komma ihåg att jag bara gjorde sex mål mindre ifjol än året innan. Så jag måste inte nödvändigtvis spela med Sudden, även om det är jäkligt kul.

Tre svenskar i samma kedja - förstakedjan - i klassiska Toronto Maple Leafs...
   "The Swedish Meatballs" kommer att låta tala om sig.
----------------------------------------------------------------

SVENSKARNA I KÖTTBULLEKEDJAN HAR 597 MÅL PÅ 1 696 NHL-MATCHER

¤
MIKAEL RENBERG, 29 år. Klubbar i karriären: Piteå, Luleå, Philadelphia, Tampa, Phoenix, Luleå Toronto.
NHL-facit: 464 NHL-matcher, 150 mål, 202 assist och 352 poäng.

¤ MATS SUNDIN, 30 år. Klubbar i karriären: Nacka, Djurgården, Quebeck, Toronto. NHL-facit: 848 matcher, 356 mål, 506 assist, 862 poäng.

¤ JONAS HÖGLUND, 28 år. Klubbar i karriären: Färjestad, Calgary, Montreal, Toronto. NHL-facit: 384 matcher, 91 mål, 92 assist, 183 poäng.
..............................................................................
AFTONBLADET, SPORTBLADET ¤
Onsdag den 19 september 2001.


PS. Mikael Renberg är idag expertkommentator i SVT.
Han är bosatt i Hortlax sedan några år tillbaka.
/Roger.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0